Kaip euras pakeitė laikinojo įdarbinimo rinkos taisykles?
Ekonomika.lt
2014-11-19 15:49

 Personalo ekspertai teigia, kad šių metų kalėdinis laikotarpis darbo rinkoje – išskirtinis. Pasak tarptautinės personalo ir laikinojo įdarbinimo kompanijos „Manpower Lit“ direktorės bei Lietuvos įdarbinimo įmonių asociacijos Valdybos narės Boženos Petikonis-Šabanienės, laikinų darbuotojų paklausa šventiniu laikotarpiu išaugo dvigubai. Paklausai įtakos turėjo ne tik augančios prekybos apimtys, tačiau ir euro įvedimas. Valiutos kaita šių metų šventiniu laikotarpiu jau tapo galvos skausmu Lietuvos darbdaviams.

„Euro įvedimas keičia laikinųjų darbuotojų paklausą šventiniu laikotarpiu. Darbdaviams labiausiai stinga aukštesnės kvalifikacijos kasininkų ir pardavėjų, turinčių ilgametę patirtį, dirbant su grynaisiais pinigais, geriausia, skaičiuojant pinigus dviem valiutomis – litais ir eurais. Rinkoje tokių darbuotojų trūksta, tad darbdaviai sukasi kaip išmanydami. Darbuotojus, turinčius patirties dirbti su kasa, įdarbina kasininkais, o į jų vietą laikinai ieško pagalbinių salės, sandėlio darbuotojų, konsultantų ar prekybos asistentų. Tokį poreikį suformavo euro įvedimas, mat per pirmąsias dvi naujų metų savaites Lietuvos įmonės disponuos ir litais, ir eurais“, – teigė B. Petikonis-Šabanienė.

Pasak jos, įprastai laikinų darbuotojų poreikis gruodžio-sausio mėnesiais išauga prekybos ir paslaugų sektoriuose. Paklausiausi – salės darbuotojai, konsultantai, kasininkai, sandėlių pagalbininkai. Spalio ir lapkričio mėn. personalo atrankos bendrovės jaučia išaugusias laikinojo įdarbinimo veiklos apimtis ne tik didžiuosiuose miestuose bet ir regionuose. „Tai rodo, kad laikinosios samdos poreikis šių metų kalėdiniu laikotarpiu gali pasiekti rekordinį lygį“, – tęsė B. Petikonis-Šabanienė.

Kalėdinis iššūkis darbdaviams – neprarasti geros reputacijos
Pasak B. Petikonis-Šabanienės, su grynaisiais pinigais dirbančių specialistų darbo krūvis švenčių metu bus nepalyginamai didesnis nei anksčiau. Įmonės turės dirbti ne tik pilnu pajėgumu, bet ir užtikrinti klientų pasitenkinimą, valdyti stresines situacijas.

„Kalėdiniu laikotarpiu pirkėjų srautai didžiuliai. Latvijos patirtis byloja, kad dėl pasikeitusios valiutos sausio pradžioje prie kasų nusidrieks eilės, kasininkams teks didžiausias krūvis. Darbdaviai turėtų apmąstyti, kaip išlaikyti klientų pasitenkinimą susidarius spūstims, eilėms. Reiktų užtikrinti, kad būtų pakankamai konsultantų prekybos salėse, dirbtų visos kasos, lankytojai rastų pramogų ir užsiėmimų, laukdami prie kasos“, – patarė B. Petikonis-Šabanienė.

Būtina įvertinti žmogiškuosius ir finansinius įmonių resursus
Šiuo metu darbuotojų ieškantiems įmonių vadovams „Manpower Lit“ ekspertė patarė gerai įvertinti esamus įmonės resursus ir laikinosios samdos partnerius.

„Manpower Lit“ direktorė akcentavo, kad pirmiausia įmonės vadovams derėtų žinoti esamų ir reikalingų darbuotojų skaičių bei finansines galimybes. Prieš samdant laikinuosius darbuotojus, būtina žinoti, ar įmonė pasiruošusi investuoti į jų mokymą, parengimą, skirti lėšų klientų pasitenkinimui išlaikyti.
Pasak B. Petikonis-Šabanienės, labai svarbu, kad darbdavių pasirinkti laikinosios samdos konsultantai turėtų patirties dirbant su konkrečiu verslo sektoriumi – taip darbdavys bus tikras, kad konsultantas parinks tinkamų kompetencijų darbuotojus.

Be to, svarbu, jog personalo atrankos bendrovės būtų etiškos ir veiktų pagal visus skaidraus verslo principus. „Kartais rinkoje veikiantys žaidėjai sudaro sau palankesnes sutartis ir slapčia gauna daugiau pajamų, kurias turėtų gauti laikini darbuotojai. Dėl to nukenčia ne tik laikini darbuotojai, bet ir darbdaviai, nes kyla grėsmė jų reputacijai. Dažnai darbuotojai laikinojo įdarbinimo konsultantus tiesiogiai sieja su konkrečiu darbdaviu. Be to, siūlytume pasitarti su konsultantu, kaip šis žada užtikrinti sklandžias darbuotojų paslaugas, daliai jų susirgus ar neatėjus į darbą“, – sakė B. Petikonis-Šabanienė.

Nedirbti – irgi išeitis
Ji pridūrė, kad siekdami išsaugoti reputaciją ir vengdami papildomų išlaidų, smulkieji verslininkai gali pagalvoti ir apie laikiną veiklos pertrauką. „Smulkių parduotuvių bei kitų bendrovių vadovai turėtų ypač gerai įvertinti savo galimybes efektyviai veikti švenčių laikotarpiu. Jei apskaičiavus visas galimybes vadovai mato, kad jie bus nepajėgūs efektyviai aptarnauti visų savo klientų ir išlaikyti gerą darbuotojų savijautą, kelių savaičių veiklos pertrauka yra vienas iš variantų, padėsiančių išlaikyti įmonės reputaciją. Žinoma, to kaina yra prarastos pajamos“, – komentavo „Manpower Lit“ specialistė.