Ar blogai, kad daugiau eismo įvykių sukelia nepatyrę vairuotojai? (2)


Karolio Kavolėlio (Fotodiena) nuotr.

Emilis Ruželė / LLRI blog'as

2012-01-06 14:41

Nuo šių metų pradžios įsigaliojo nauji reikalavimai vairavimo mokykloms. Yra reikalaujama filmuoti galutinę vairavimo įgūdžių įskaitą, naudoti ne senesnius nei 15 metų senumo automobilius. Taip pat draudžiama naudotis mokymo aikštelėmis, kurios yra toliau nei 20 kilometrų nuo mokymo įstaigos. Aikštelės privalo turėti asfalto arba betono dangą. Susisiekimo ministerija argumentuoja, kad griežtinti reikalavimus paskatino prastesni nei kitose Europos Sąjungos šalyse vairavimo egzaminų rezultatai bei faktas, jog daugiausiai eismo nelaimių sukelia pradedantieji vairuotojai.

Yra įvardinta problema ir visiems primestas, jos sprendimo būdas. Pradžioje panagrinėkime pačią problemą. Daugiau eismo įvykių sukelia pradedantieji vairuotojai. O kaip turėtų būti? Daugiau eismo įvykių turėtų sukelti patyrę vairuotojai, ar visi turėtų „vienodas galimybes“ sudaužyti savo automobilį, nepriklausomai nuo jų patirties? Antroji problema yra mažesnis vairavimo egzaminą išlaikančiųjų iš pirmo karto procentas. O koks turėtų būti šis procentas? Toks pat kaip kitų Europos Sąjungos valstybių? Galbūt jų egzaminų išlaikymo procentas yra per didelis? Fantazuoti galima į valias, tačiau aišku tik viena- taip apibrėžtos problemos tiesiog nėra problemos. O net jeigu ir būtų įvardintos realios problemos, tai jokiu būdu nereiškia, kad ministerija turi kažką dėl to daryti.

 

Ministerijos atstovams atrodė kitaip ir jie nutarė įvesti daugiau reguliavimų. Kodėl ministerija mano, kad geriau nei visi rinkos dalyviai žino kokiu atstumu nuo mokymo įstaigos turi būti aikštelė ar kokio senumo automobiliais reikia naudotis, turbūt liks paslaptyje. Iš tiesų net ir siauros srities valdininkai niekaip negali žinoti tokių dalykų, todėl apribojimus dažniausiai sugalvoja pasitelkę „iš lubų“ metodus. Geriausi naujų vairuotojų ruošimo metodai gali išryškėti tik rinkoje, ir tai nuolat vykstantis procesas neturintis baigtinio taško. Tobulėti visada yra kur, o iš viršaus numesti draudimai tik trukdo.

 

Visi norime saugesnių kelių, tik turime nepamiršti, jog didesnis saugumas ir kainuoja daugiau. Saugumą didina technologijos, taip pat reikia nepamiršti asmeninės atsakomybės už padarytą eismo įvykį įtakos vairavimo atidumui. Tačiau, ką bendro turi eismo įvykių skaičius ir atstumas tarp mokymo aikštelės ir mokymo įstaigos, suprasti gerokai sunkiau. Arba, kodėl aikštelės turi būti būtinai asfaltuotos ar betonuotos dangos? Net ir Vilniuje pilna stovėjimo aikštelių, kuriose vairuotojai kasdien turi manevruoti ant smėlio tarp balų, tai esminė vairavimo Lietuvoje dalis.

 

Kad nebūtų vien tik kritika, štai pasiūlymas – panaikinkime valdžios sukurtą išskirtinę teisę vairavimo egzaminavimo paslaugas teikti "Regitrai". Leiskime rinkos dalyviams konkuruoti tarpusavyje, ir draudimo kompanijoms leisti laisvai vertinti skirtingų įmonių suteiktus vairuotojų pažymėjimus. Prastiems vairuotojams teisę vairuoti suteikiančios įmonės išduotas vairuotojo pažymėjimas automatiškai reikštų didesnę automobilio draudimo įmoką ir atvirkščiai. Rinkoje išaiškėtų kokios mokymo priemonės efektyviausios ir Susisiekimo Ministerijai nereiktų „vargti“ kuriant reguliavimus, kurie apriboja galimybes į rinką ateiti naujiems dalyviams. Dabartinėje situacijoje laisva konkurencija yra akivaizdžiai ribojama, o naudos net su žiburiu nerasi.

- Emilis Ruželė

LLRI blog'as

Close

Gitanas Nausėda. Atlyginimų kėlimas mėtomas lyg karšta bulvė

 Tuo metu, kai visi choru kalba, kad Lietuvoje atlyginimai auga per lėtai, matome, kaip tvankiuose diskusijų kabinetuose dusinama galimybė užtikrinti nuoseklų gyventojų pajamų didėjimą, kuris pranoktų infliacijos tempą. Štai ...

Nerijus Mačiulis. Kaip pasauliniai prekybos karai paveiks Baltijos šalis?

 Kas praėjusių metų pabaigoje atrodė tik kaip tolima rizika, šiandien tapo kasdienybe – didžiosios pasaulio šalys kone kiekvieną mėnesį paskelbia apie vis naujus importo tarifus. Ko pasaulinės prekybos fronte galima tikėtis ...

Julita Varanauskienė. Atotrūkis tarp vyrų ir moterų pensijų – iššūkis ne tik Lietuvai

 „Sodros“ duomenimis, Lietuvoje atotrūkis tarp vidutinių vyrų ir moterų senatvės pensijų – 17 procentų. Vidutinė vyrų pensija šių metų balandį buvo 347 eurai, moterų – 288 eurai. Atotrūkį lemia tai, kad moterys ...

Tadas Povilauskas. Devyni mėnesiai iki „Brexit“: daug neaiškumo ir grėsmių

 Praėjo kiek daugiau negu dveji metai nuo „Brexit“ referendumo ir liko mažiau negu devyni mėnesiai iki oficialaus Jungtinės Karalystės pasitraukimo iš Europos Sąjungos (ES). Galima pripažinti, kad referendumo rezultatas kol ...

Rūta Vainienė. Ką parems parama būstui?

 Baigėsi Seimo pavasario sesija – baigėsi laiku, ir tai yra geroji žinia. Sprendimų buvo apstu – ypač paskutines dvi savaites dėmesį kaustė mokesčiai ir pensijos. Pasibaigusioje sesijoje buvo padėtas ir teisinis pamatas padėti ...

G. Nausėda ir M. Dubnikovas parašė pažymius reformoms: pasirašytų po priėmimu ar ne?

Seimui priėmus mokesčių ir pensijų reformą, dideli pokyčiai laukia jau nuo kitų metų. Ar visgi pokyčiai bus palankūs ar ne, diskutuojama su mokesčių ekspertu Mariumi Dubnikovu ir ekonomistu Gitanu Nausėda. Tiesa, prezidentė pasirašė kol kas ...

Tadas Povilauskas. Ar ne per daug lietuviui 57 eurai piniginėje?

Vidutiniškai lietuvio piniginėje galima rasti 57 eurus grynųjų pinigų. Daugiau negu vidutiniškai savo piniginėse turi prancūzas, suomis ar belgas, kurių vidutinės pajamos yra bent keturis kartus didesnės negu lietuvio. Tokius duomenis ...

Jūratė Cvilikienė. Ar verta studentui parduoti savo vasarą?

Jei esate studentas ar studentė ir dairotės sezoninio darbo skelbimų, jums tikriausiai patiktų darbas vasarai Kipro ar Ispanijos viešbutyje: su apgyvendinimu, maitinimu ir fiksuotu mėnesio atlyginimu. Tačiau kas vertingiau – vasarą ...

Robertas Dargis: ne vien verslai, bet ir kai kurie politikai ieško naudos

Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) prezidentas Robertas Dargis įsitikinęs, kad tokia valstybė, kurioje politikai ir verslas visiškai nebendrautų, neegzistuoja. Tačiau jis ragina nepamiršti, kad dėl verslo poveikio politikai ...

Julita Varanauskienė. Ar medianos ir kvantiliai apšvies besislepiančius šešėlyje?

Pradėjus viešai skelbti vidutines algas įmonėse, buvo tikimasi, kad didelio dėmesio sulauks tie darbdaviai, kurie moka pačius mažiausius atlyginimus. Kai toje pat vietovėje ta pačia veikla užsiimančių įmonių atlyginimų vidurkiai ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas