Kas ištiko didžiausius Japonijos elektronikos gamintojus?
(Puslapis 1 iš 2)

REUTERS/SCANPIX nuotr.
2013-04-02 20:08
Kažkada Japonijos elektronikos gigantai valdė pasaulį. Tarp namuose esančių elektronikos prietaisų dažniausiai buvo galima išvysti „Sharp“, „Panasonic“, „Sony“ vardus. Dabar šios kompanijos turi didelių problemų, per metus prarasdamos milijardus dolerių. Kaip didžiosios elektroninės technikos kompanijos galėjo taip žemai kristi? Tai bandė išsiaiškinti BBC korespondentas Tokijuje Rupertas Wingfieldas-Hayesas.
Norint sužinoti, kas negerai su Japonijos elektronikos pramone, tereikia pasivažinėti Tokijo metro.
Daugumoje metro dabar veikia 3G ryšys. Tačiau Japonijos viešajame transporte yra draudžiama kalbėti telefonu, taigi visi siunčia trumpasias žinutes.
Kokius būtent prietaisus japonai naudoja? Žurnalisto teigimu, apie 80 proc. keleivių naudojosi kompanijos „Apple“ išmaniaisiais telefonais.
Tai nėra statistiškai paremti rezultatai, tačiau pavyzdys yra daugiau nei aiškus. Anksčiau visi klausydavo muzikos iš „Sony Walkman“ grotuvo. Šiandien „Sony“ tėvynėje dominuoja „Apple“ ir „Samsung“.
Japonijos elektronikos gigantų finansinės ataskaitos tiesiog mirga nuo raudonų pabraukymų.
Kompanija „Sony“ pirmąkart nuo 2008-ųjų gali tikėtis pelno. Prognozuojama, kad „Pananasonic“ patirs 9 mlrd. JAV dolerių nuostolį šiais metais. Smulkesnė bendrovė „Sharp“ praranda pinigus taip greit, kad kitais metais be didesnės investicijos ir neišgyvens.
Skaitmeninis iššūkis
Pasak ekonomisto Gehardo Fasolo, Japnonijos didieji nukentėjo nuo skaitmeninės revoliucijos. Kompanijų imperijos buvo statomos sudėtingos namų technikos – spalvotų televizorių, radijo imtuvų, kasečių grotuvų, šaldytuvų, skalbimo mašinų – dėka.
Prietaisai turėjo elektronikos dalių, bet iš esmės buvo mechaniniai. Tačiau pasaulis pasikeitė po pramoninės revoliiucijos.
„Klasikinis pavyzdys yra „Sony Walkman“. Jame nėra jokios programinės įrangos. Jis visiškai mechaninis. Šiandien reikia dirbti su programinės įrangos verslo modeliu, kuris yra visiškai kitoks“, - sako G. Fasolas.
Skaitmeninė revoliucija pakeitė ne tik preitaisų veikimą, bet ir tai, kaip jie yra gaminami.
Gamybos būdas pasikeitė, nes kompanijos perkėlė įtaisų surinkimą į pigesnės darbo jėgos šalis. Tai smarkiai smogė Japonijos gamintojams.
„Pažiūrėkite į „Apple“. Jie gamina grotuvus „iPod“ ir išmaniuosius telefonus „iPhone“. Kompanija gauna apie 50 proc. pelno vien iš šių gaminių. „iPhone“ yra gaminami Kinijoje, bet tik 3 proc. jo vertės pasilieka šalyje. „Panasonic“ mastais labai sunku daug uždirbti vien iš gamybos, reikia imtis papildomų veiksmų“, - teigia G. Fasolas.