Kur dingsta seni laivai


SCANPIX nuotr.

Ekonomika.lt

2014-05-06 17:11

Jūras ir vandenynus kelis dešimtmečius skrodę plieniniai milžinai savo gyvenimą baigia pajūrio kapinėse. Pastarosiose dažniausiai įsidarbina beviltiškai darbo ieškantys vyrai: laivų ardymas – vienas pavojingiausių užsiėmimų pasaulyje. Nors po pastaraisiais metais įvykusių sprogimų ir kelių darbininkų žūčių, pašaliečiams patekti į laivų ardyklas sunku, jas fotografuoti draudžiama, „National Geographic“ komandai pavyko atskleisti šio itin pavojingo amato subtilybes.

„Plienas nuo laivo korpuso nuimamas lakštais. Kiekvienas jų gali sverti 500 kg arba daugiau. Naudodamosi tik savo jėga ir greitosiomis pagamintais ristuvais, nešikų komandos perkelia lakštus į sunkvežimius. Šie juos nuveš į liejyklas, kur iš lakštų bus pagaminta statybinė armatūra. Nešikai visą dieną praleidžia išsiteplioję purvu, užterštu iš laivų išplaunamais sunkiaisiais metalais ir nuodingomis dažų detalėmis“, – laivų ardymo pavojai atskleidžiami žurnalo „National Geographic Lietuva“ gegužės mėnesio numeryje.

Pastarąjį dešimtmetį didžiausios laivus perdirbančios šalys buvo Bangladešas, Indija ir Kinija. Vidutinis laivo gyvenimo amžius – 25–30 metų, po to daugelis jų atsiduria šių valstybių pakrantėse įsikūrusiose ardyklose. Priklausomai nuo laivo dydžio, jo ardymas trunka nuo trijų iki šešių mėnesių.

„Po vandenyną plaukiojantys laivai neskirti išardyti. Jie sukurti taip, kad atsilaikytų prieš vienas galingiausių gamtos jėgų vienoje sudėtingiausių planetos terpių, be to, juos surenkant dažnai naudojamos nuodingos medžiagos – švinas, asbestas. Kai laivai paverčiami laužu išsivysčiusiame pasaulyje, šis procesas yra daug griežčiau prižiūrimas ir brangus, todėl didžioji dalis pasaulio laivų ardoma Bangladeše, Indijoje ir Pakistane kur darbo jėga pigi, o priežiūra – minimali. Indijoje dabar keliami aukštesni reikalavimai darbininkų ir aplinkos apsaugai. Bet Bangladeše, kur 2013 m. buvo išardyti 194 laivai, šis darbas tebėra ypač nešvarus ir pavojingas“, – teigiama „National Geographic Lietuva“ išspausdintame straipsnyje.

Minimalus legalus laivų ardytojo amžius Bangladeše – 14 metų. Ardyklų valdytojai teikia pirmenybę jauniems darbininkams, nes jie pigūs, mažiau nutuokia apie pavojus ir gali pasiekti siauriausius laivo kampus.

Iš tokio verslo gaunamas pelnas – milžiniškas. Kalbama, kad Bangladeše pelnas iš vieno išardyto laivo siekia apie 1 mln. dolerių, Pakistane – 200 tūkst. dolerių. Kad ir koks pelnas būtų, jis gaunamas perdirbant daugiau nei 90 proc. kiekvieno laivo.

Close

Trijų valstybės įmonių iniciatyva steigiamas Transporto inovacijų centras

 2019 m. vasario 15-ąją Susisiekimo ministerijoje buvo pasirašyta sutartis ir memorandumas dėl Transporto inovacijų centro steigimo. Inovacijų centrą steigia 3 valstybės įmonės: „Lietuvos geležinkeliai“, „Kelių ...

Kaip pasirinkti pardavimų mokymų tiekėją?

Ne paslaptis, jog pardavėjų komanda generuoja didžiausias pajamas, išlaikančias visą organizaciją, todėl itin svarbu prisidėti prie šių žmonių žinių bagažo ir įgūdžių tobulinimo. Vienas iš veiksmingų būdų tai padaryti – investuoti į pardavimų komandos mokymus. Vis dėlto, ne visi pardavimų mokymai yra verti investicijų. Besirenkant mokymus ypatingai svarbu atkreipti dėmesį ne tik į jų turinį, ...

Planuojantiems pirkti būstą - paskola nekilnojamam turtui įsigyti

Nuosavo būsto, sodo namelio ar žemės sklypo įsigijimas kiekvienai šeimai suteikia ne tik džiaugsmo, bet ir nedidelio galvos skausmo, kadangi nekilnojamo turto pirkimas pareikalauja nemenkai atverti piniginę. Paskolų banko specialistų teigimu, dauguma žmonių, norinčių įsigyti nuosavą būstą, kreipiasi dėl finansavimo ir pildo paskolos gavimo paraišką internetu

Y karta: kuo skiriasi gimę devintajame ir dešimtajame dešimtmetyje?

Y kartos atstovai daro didelę įtaką darbo rinkai jau beveik 20 metų. Dabartiniai jauni suaugusieji atnešė daug naujovių į darbo procesų sritį ir neretai yra didelė mįslė darbdaviams ir žmogiškųjų išteklių specialistams. ...

Skandinavijoje madingas akcentas populiarėja ir Lietuvoje

Sostinėje, ant gyvenvietės „Lighthouse“ daugiabučių stogų, baigtos įrengti dvi aukščiausios Lietuvoje žaliuojančios terasos. Architektūros ekspertai sutaria, kad žaliuojančių stogų tendencija tiek ant horizontalių, tiek ant ...

Keliautojas Makalius: Naujuosius planuojantys užsienyje jau beveik pavėlavo

Artėjant didžiosioms metų šventėms klausimas „Kur švęsti Naujuosius?“ tampa ne vieno pokalbio tema. Keliautojas Rimvydas Širvinskas-Makalius teigia, kad nors lietuviai pradeda suprasti, jog geriausius pasiūlymus ...

9 patarimai, kaip žiemą komunaliniams mokesčiams išleisti mažiau

Norite sutaupyti vandens? Duše prauskitės su antrąja puse. Ne, tai ne pokštas – specialistai teigia, kad toks santykius gerinantis prausimosi būdas gali sutaupyti iki 50 proc. vandens. O kaip sunaudoti kuo mažiau elektros ...

Kaip per dieną atidaryti elektroninę parduotuvę?

Atidaryti elektroninę parduotuvę tampa vis paprasčiau: nebereikia ilgų ir sudėtingų procesų, samdyti brangiai kainuojančių programuotojų ar derėtis su bankais dėl apmokėjimo būdų. Visa tai galima atlikti vos per dieną. Pasakysite, kad tai ...

„Lidl“ pristato tarptautinį Kalėdų tyrimą: lietuviai norėtų šventę sutikti kaip popiežius

 Dienos trumpėja, oras darosi vis šaltesnis ir palengva pradedame jausti Kalėdų dvasią. Drauge su Kalėdų nuotaikomis artinasi ir galybė pasirengimo didžiausiai metų šventei darbų: organizavimas, apsipirkimas, dekoravimas, dovanų ...

Ar šiuolaikinėje lyderystėje yra vietos jausmams?

Pasauliui minint Boso dieną, pakalbėkime apie šių dienų lyderystę. Kokius reikalavimus keliame vadovams šiandien? Jie turi būti organizuoti, komunikabilūs, lankstūs, atviri naujovėms... Visa tai neginčijama tiesa, tačiau neretai į ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas