Kyšiai pasienyje – natūrali tradicija

(Puslapis 1 iš 2)


Dmitrijaus Radlinsko (Fotodiena) nuotr.

Inga Kontrimavičiūtė / Sekundė

2012-12-12 16:40

Pasienio pareigūnams duoti kyšį – natūraliai susiformavęs paprotys, teigia į NVS šalis septintus metus važinėjantis panevėžietis.

Baiminasi D.Budrevičienės likimo

„Didesnio „bardako“ nei Medininkuose nemačiau nė viename pasienio kontrolės poste“, – „Sekundei“ teigė septintus metus į NVS šalis važinėjantis panevėžietis.

Anot jo, pasienio pareigūnams duoti kyšį – natūraliai susiformavęs paprotys. Ilgametis tolimųjų reisų vairuotojas savo darbo subtilybes sutiko papasakoti su viena sąlyga – kad nebus minima nei jo pavardė, nei įmonė.

„Bijau, kad man atvirumas gali baigtis kaip prieš V.Uspaskichą stojusiai D.Budrevičienei. Negi muitinės viršininkas nežinojo, kad jo pavaldiniai kyšius ima? Kad tą suprastum, nereikia aukštųjų mokslų baigti. Ar reikėjo pareigūnams 20 metų nepriklausomoje Lietuvoje dirbti, kad kyšininkus sulaikytų?“ – stebisi Jonas.

Kyšiai pasienyje – tradicija

Medininkai – lyg keiksmažodis į Baltarusiją, Rusiją važinėjantiems vairuotojams. Jonas svarsto, kad sulaikius 29-is šiame pasienio kontrolės poste dirbusius muitininkus, įtariamus piktnaudžiavimu tarnyba ir kyšininkavimu, pasipelnyti iš vairuotojų bijos ir pasieniečiai.

„Kad galėtum važiuoti pro postą, pirmiausia reikia įveikti pasieniečius. Kai eilė kilometrinė, visada atsiranda gudresnių vairuotojų. Užsikabina oranžinį ADR ženklą, atseit, veža pavojingą, greitai gendantį krovinį, ir varo pro visus laukiančiuosius. Pasieniečiams duoda 20 litų ir toks „šaldytuvas“, vežantis vinis, pramauna. Toliau – muitinė. Kad ten nesikabinėtų, dar prideda. Jiems duoda daugiau nei pasieniečiams. Todėl taip ir atsitinka, kad kartais parą eilėje prastovi, o pirmyn nė per žingsnį“, – pasakojo Jonas.

Vyras neslepia ir pats davęs kyšį. Tiesa, tvirtina, kad per visą tolimųjų reisų vairuotojo darbo stažą Lietuvos pareigūnus Medininkuose papirkinėjęs tik porą kartų.

„Kartą buvau išprievartautas kyšiui. Iš Lietuvos į Baltarusiją vežiau buitinę techniką. Muitininkas akivaizdžiai pradėjo kabinėtis – tai to reikia, tai dar ano. Daviau „stavkę“ – 20 litų ir nuvažiavau. Kitą kartą jau nebeprašomas daviau, bet pamačiau, kad muitininkas nustebo. Matot, ir tarp jų visokių pasitaiko. Paskui daugiau ir nebeduodu“, – kalbėjo Jonas.

Vairuotojas įtaria, kad Lietuvos pareigūnų aukso gysla galėjo būti ne vairą sukiojantys tautiečiai, o vairuotojai iš Baltarusijos, Rusijos, ypač – įvažiuojantieji į Lietuvą.

Sąžiningiausi Baltarusijoje

Jono nuomone, „furistams“ duoti kyšį taip pat elementaru, kaip suvalgyti sumuštinį. Ne iš vieno vairuotojo yra girdėjęs, kad vežimo įmonės jiems kompensuoja „juodąsias“ išlaidas.

„Man bendrovė irgi duoda „juodų“ pinigų muitininkams sumokėti. Paprastai juos išleidžiu Rusijos pareigūnams. Jiems duoti kyšį – įprasta. Nepaėmė tik kartą. Su kolega, kad greičiau sutvarkytume reikalus, ties Rusijos ir Suomijos siena rusų pareigūnei į dokumentus įdėjome po 50 rublių, tai ji supykusi pareikalavo susirinkti. Labai nustebę čiupome pinigus“, – prisiminė vairuotojas.

Anot jo, nuolatinės problemos su Rusijos pareigūnais – viena iš priežasčių, kodėl vairuotojų ieškančios vežimo įmonės kaip privalumą nurodo nevykdančios reisų į šią šalį.

Nepaperkamumu Joną žavi Baltarusijos muitininkai. Jis juokauja, kad geležinis Aleksandro Lukašenkos kumštis kyšiams neatsigniaužia.

„Jei Baltarusijos muitininkui kyšį paduočiau, galiu antrankių sulaukti“, – nerizikuoja panevėžietis.

Iki tualeto dešimt kilometrų

Jonas į Medininkus užsuka retai. Vairuotojas verčiau renkasi maršrutą per Latviją.

„Iš Baltarusijos grįždavau per Adutiškį, kol jis veikė. Kai uždarė – per Lavoriškes. Dabar Baltarusijos sieną kertu Latvijoje netoli Braslavo. Įmonės nurodo vairuotojams, per kokius punktus važiuoti. Daugelis renkasi latvius, kad tik išvengtų Medininkų“, – vardijo tolimųjų reisų vairuotojas.

Aplink Medininkų pasienio punktą vairuotojai verčiami eilėje stovėti gyvuliškomis sąlygomis. Nėra parduotuvių, tik viena kavinė, nėra galimybės nusiprausti po dušu.

„Paskutinį kartą važiavau šį rudenį. Dar tada 10-ies kilometrų atstumu, kur dabar stovi eilėje įstrigusios „furos“, tebuvo vienas biotualetas. Logiška, kad į tualetą tiek niekas neina – priglaudžia motina gamta. Pakelės šiukšlinos, nes nėra net šiukšlinių. Gerai, kad sniegas tas „grožybes“ paslėpė“, – sako Jonas.

Priversti klastoti

Ką tik iš Rusijos sugrįžęs vairuotojas skaičiuoja namuose nebuvęs lygiai mėnesį. Į kitą reisą paprastai traukia po dviejų ar trijų dienų, tik šį kartą dėl artimo žmogaus ligos namuose užtruks kiek ilgiau.

Už tokį darbą Jono atlyginimas į rankas siekia 3500 Lt. Anot jo, geriau uždirbantys tolimųjų reisų vairuotojai „aria“ dar daugiau už jį.

„Visų įmonių įkainiai panašūs, bet matau skelbimų, kad tolimųjų reisų vairuotojams siūloma 5000 Lt. Manau, už tiek reikia varyti darant pažeidimus – nežiūrėti, ką rodo tachografas“, – mano Jonas.

Vairavimo ir poilsio režimo apskaitą fiksuojančių prietaisų rodmenis klastoti, anot pašnekovo, tenka ir dėl nesąmoningos tvarkos pasienio kontrolės postuose. Jis neabejoja, kad ne vienas Medininkuose įstrigęs kolega priverstas prikišti nagus prie tachografų.

Straipsnio puslapiai:

- Inga Kontrimavičiūtė

Sekundė

Close

Brangsta degalai: kainos neketina stabilizuotis

Dar vasarą ėmę brangti degalai ir toliau plonina vairuotojų pinigines. Degalų kainos toliau didėjo ir šį mėnesį. O štai dyzelinui per mėnesį pabrangus net šešiais procentais, jo kaina beveik susilygino su ...

Didesnė minimali alga Lietuvoje: kiek žmonės gaus „į rankas“

Nuo kitų metų Lietuvoje kylantis minimalus atlyginimas po mokesčių reformos vers lietuvius didžiuotis – bent teoriškai išsiskirsime iš Baltijos šalių kaimynių ir pirmausime pagal minimalų užmokestį. Tačiau ...

Daržovių kainos šoko aukštyn: rado naują kaltininką

Pernai praūžusios liūtys, o šiemet derlių nustekenusios sausros gerokai išaugino populiariausių lietuviškų daržovių kainas. Tačiau pasirodo, kad dėl kainų šuolio kaltos ne tik nepalankios oro sąlygos, bet ir prekybos ...

Kaip išsirinkti kiemui tinkamiausius vartus?

Siekiant aptverti privatų žemės sklypą tvora, dar vienu svarbiu elementu tampa tinkamai parinkti kiemo vartai. Vartai gali būti įvairaus dizaino, tačiau specialistai pataria juos derinti prie tvoros tam, kad bendras vaizdas žemės sklype būtų ...

Stebina ne vieną: nealkoholinis „džinas“ už 30 eurų

Nuo šių metų sugriežtinus prekybą alkoholiu bei uždraudus bet kokią alkoholio reklamą, prekybininkai ieško naujų būdų reklamuoti savo produkciją bei patraukti pirkėjų. Vienas būdų apeiti reklamos draudimus – nealkoholinių gėrimų ...

Ekonomistų verdiktas: pastarasis dešimtmetis lietuvių gyvenimui bus lemtingas

Trečiadienį pristatytame Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgyvendinamų šešių struktūrinių reformų – mokesčių, sveikatos apsaugos, švietimo, inovacijų, pensijų ir šešėlio mažinimo srityse – ekonominėje ...

ES apkarpys išmokas Lietuvai: ragina ruoštis jau dabar

Naujasis Europos Sąjungos (ES) investicijų laikotarpis Lietuvai ir šalies verslininkams pažers iššūkių, kuriems ruoštis verslo organizacijų ir Finansų ministerijos atstovai siūlo pradėti jau dabar. Pagerėjus Lietuvos ...

Į Lietuvą žengia nauja turizmo bendrovė: siūlys keliones pamėgtomis kryptimis

Šių metų rugsėjo 27 dieną Latvijoje įsteigta įmonė „TT Baltics“ pradeda tarptautinio kelionių prekės ženklo TUI pardavimus Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. „TT Baltics“ veikia didžiausio pasaulyje kelionių ...

Krizės pamokos Lietuvai: 20 metų atsiliekame nuo to, kas jau buvo padaryta

Šiemet pasaulyje galima „švęsti“ dvigubą, nors ir nemalonų, jubiliejų – lygiai prieš 20 metų ekonominė krizė paralyžiavo Rusiją, o lygiai prieš dešimtmetį bankrutavo JAV bankas milžinas ...

Bankų statistika: kortelės tapo įpročiu – jomis atsiskaitoma vis dažniau

Banko kortelėmis už prekes ir paslaugas atsiskaitoma vis dažniau, auga ir bendra operacijų kortelėmis apyvarta, rodo Lietuvos bankų asociacijos (LBA) duomenys. Specialistų vertinimu, negrynieji pinigai tampa vis labiau įprasti, o prie augimo ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas