Orlen: padėtis sudėtinga, sprendimai – aiškūs

(Puslapis 1 iš 2)


Alloverpress nuotr.

Antanas Guoga / Ekonomika.lt

2014-05-07 15:10

Atrodė, kad su strateginiu investuotoju - „PKN Orlen“ – Mažeikiuose esančios naftos perdirbimo gamyklos istorijoje dėsime tašką. Užmiršime Williams istoriją ir padūmavusį privatizavimą. „Orlen Lietuva“ - didžiausias Lietuvos mokesčių mokėtojas VMI sąraše, pernai į biudžetą pervedęs 1,4 milijardo litų įvairiausių mokesčių – PVM, akcizų, GPM. Ilgametis didžiausiais Lietuvos eksportuotojas. Šios įmonės pelninga veikla tiesiogiai atsiliepia Lietuvos BVP, būdavo laikai, kai „Mažeikių nafta“ sukurdavo net iki 15 procentų Lietuvos BVP (dabar tik apie 2) ir užtikrindavo jo augimą!

Tačiau rinka vietoje nestovi – vystosi taupiosios technologijos, skatinama “žaliojo”, o ne juodojo kuro vartojimas. Ir štai reikalai netikėtai pakrypo nepalankia linkme, mažėja paklausa įmonės produkcijai. “Orlen Lietuva” dirba minimaliu pajėgumu, grasinasi atleisti šimtus darbuotojų. Kiekvienas iš savo patirties žinome: kai reikalai klojasi gerai, tam tikrus dalykus praleidžiame pro pirštus. Kai finansinė padėtis ima spausti – keliame į paviršių senas problemas, visos ylos pradeda lįsti iš maišo.

„Orlen Lietuva“ nebeslepia – jos logistikos kaštai itin dideli. Kitaip tariant, jie itin daug atseikėja valstybei priklausančiai įmonei „Lietuvos geležinkeliams“ už produkcijos vežimą. Kuo toliau, tuo įdomiau, pasirodo, „Orlen Lietuva“ moka daugiau, nei moka konkurentai Baltarusijoje ir Rusijoje. Negana to, ir kilometražas įspūdingas – net 200 km. Žinantys atstumą nuo Mažeikių iki Klaipėdos (100 km) turėtų akis išpūsti – traukinys važiuoja per Radviliškį. Įmonė kreipiasi į valdžią ir prašo sumažinti vežimo tarifus. Tai bent dilema valdžiai, ką palaikyti – strateginį investuotoją ar kitą, valstybinę, taip pat strateginę įmonę?

O gal nesikišti? Dvi pelno siekiančios bendrovės - tegu ir derasi. Juolab, kad „Orlen Lietuva“ ieško alternatyvų, statys savo produktotiekį. Iš tikro, nekiltų nė mažiausios abejonės, kad rinkos dalyviai turi spręsti savo reikalus tarpusavyje be valdžios, jei ne vienas „BET“. Tas BET – „Lietuvos geležinkeliai“ yra valstybinė įmonė, valstybės stropiai saugoma nuo konkurencijos. Visi mėginimai atskirti „vežę“ nuo „vežėjo“ ir bent jau vežėjų srityje sukurti konkurenciją nuėjo perniek, nepadėjo nei Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas (EBRD). Štai, 2012 metų lapkričio 13 dienos ERPB perengtame dokumente „Strategija Lietuvai“, ši, „Lietuvos geležinkelius“ kredituojanti tarptautinė institucija pabrėžia, kad pereinamojo laikotarpio iššūkiai yra privataus sektoriaus dalyvavimas geležinkelio transporto ir susijusių paslaugų (pavyzdžiui, vagonų ir konteinerių nuoma) teikimo srityje, tolesnis rinkos liberalizavimas ir didesnė konkurencija rinkoje. Tačiau šunys loja, o karavanas eina.

Straipsnio puslapiai:

- Antanas Guoga

Close

Brangsta degalai: kainos neketina stabilizuotis

Dar vasarą ėmę brangti degalai ir toliau plonina vairuotojų pinigines. Degalų kainos toliau didėjo ir šį mėnesį. O štai dyzelinui per mėnesį pabrangus net šešiais procentais, jo kaina beveik susilygino su ...

Didesnė minimali alga Lietuvoje: kiek žmonės gaus „į rankas“

Nuo kitų metų Lietuvoje kylantis minimalus atlyginimas po mokesčių reformos vers lietuvius didžiuotis – bent teoriškai išsiskirsime iš Baltijos šalių kaimynių ir pirmausime pagal minimalų užmokestį. Tačiau ...

Daržovių kainos šoko aukštyn: rado naują kaltininką

Pernai praūžusios liūtys, o šiemet derlių nustekenusios sausros gerokai išaugino populiariausių lietuviškų daržovių kainas. Tačiau pasirodo, kad dėl kainų šuolio kaltos ne tik nepalankios oro sąlygos, bet ir prekybos ...

Kaip išsirinkti kiemui tinkamiausius vartus?

Siekiant aptverti privatų žemės sklypą tvora, dar vienu svarbiu elementu tampa tinkamai parinkti kiemo vartai. Vartai gali būti įvairaus dizaino, tačiau specialistai pataria juos derinti prie tvoros tam, kad bendras vaizdas žemės sklype būtų ...

Stebina ne vieną: nealkoholinis „džinas“ už 30 eurų

Nuo šių metų sugriežtinus prekybą alkoholiu bei uždraudus bet kokią alkoholio reklamą, prekybininkai ieško naujų būdų reklamuoti savo produkciją bei patraukti pirkėjų. Vienas būdų apeiti reklamos draudimus – nealkoholinių gėrimų ...

Ekonomistų verdiktas: pastarasis dešimtmetis lietuvių gyvenimui bus lemtingas

Trečiadienį pristatytame Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgyvendinamų šešių struktūrinių reformų – mokesčių, sveikatos apsaugos, švietimo, inovacijų, pensijų ir šešėlio mažinimo srityse – ekonominėje ...

ES apkarpys išmokas Lietuvai: ragina ruoštis jau dabar

Naujasis Europos Sąjungos (ES) investicijų laikotarpis Lietuvai ir šalies verslininkams pažers iššūkių, kuriems ruoštis verslo organizacijų ir Finansų ministerijos atstovai siūlo pradėti jau dabar. Pagerėjus Lietuvos ...

Į Lietuvą žengia nauja turizmo bendrovė: siūlys keliones pamėgtomis kryptimis

Šių metų rugsėjo 27 dieną Latvijoje įsteigta įmonė „TT Baltics“ pradeda tarptautinio kelionių prekės ženklo TUI pardavimus Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. „TT Baltics“ veikia didžiausio pasaulyje kelionių ...

Krizės pamokos Lietuvai: 20 metų atsiliekame nuo to, kas jau buvo padaryta

Šiemet pasaulyje galima „švęsti“ dvigubą, nors ir nemalonų, jubiliejų – lygiai prieš 20 metų ekonominė krizė paralyžiavo Rusiją, o lygiai prieš dešimtmetį bankrutavo JAV bankas milžinas ...

Bankų statistika: kortelės tapo įpročiu – jomis atsiskaitoma vis dažniau

Banko kortelėmis už prekes ir paslaugas atsiskaitoma vis dažniau, auga ir bendra operacijų kortelėmis apyvarta, rodo Lietuvos bankų asociacijos (LBA) duomenys. Specialistų vertinimu, negrynieji pinigai tampa vis labiau įprasti, o prie augimo ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas