R. Rudzkis: pigių degalų nebus

(Puslapis 1 iš 2)


Roko Medonio (Fotodiena) nuotr.

Rūta Levickaitė / Balsas.lt

2011-02-24 15:03

Stebint pasaulyje vis labiau įsismarkaujančias diskusijas dėl kylančių naftos kainų, kurios pastarosiosmis dienomis dėl įvykių Rytų šalyse muša rekordus, „Balsas.lt“ kalbina „DnB Nord“ banko vyriausiąjį analitiką Rimantą Rudzkį. Su profesoriumi kalbamės apie naftos kainų pagrįstumą, priežastis, kurios lemia degalų kainų kilimą ir lietuvius išlepinusį laikotarpį prieš krizę.

Pasaulyje naftos kainos, regis, auga ne dienom, o valandom. Jūsų nuomone, kiek baimė dėl išaugsiančios naftos kainos yra pagrįsta ir kiek spekuliacinė?

Dėl neramumų Rytų šalyse yra įvertinamas rizikos faktorius, niekas neatsakys, ar tikrai bus naftos tiekimo problemų, kaip ir niekas tiksliai nežino, ar neramumai nepersikels į Saudo Arabiją ar Kuveitą. Kadangi yra tikimybė, kad neramumai gali išplisti, o tada tikrai su tiekimu iškiltų problemų, spekuliantai tai taip pat išnaudoja. Dėl to naftos kainos pastaruoju metu kyla stebėtinai greitai. Panika naftos rinkų biržose yra pakankamai didelė.

 

Kaip brangstanti nafta atsiliepia Lietuvos valstybės ekonomikos atsigavimui?

Vakarų šalys nerimauja, kad naftos brangimas gali sustabdyti ekonomikos atsigavimą, o Lietuvai tai yra dar skaudžiau, nes mes esame skurdi šalis, santykiniai degalams išleidžianti didesnę negu turtingosios šalys savo pajamų dalį. Su naftos kainomis susijusios ir dujų kainos. Kadangi dujų rinkoje mes esame visiškai priklausomi nuo vienintelio šaltinio, o dujų kainas mums skaičiuoja pagal naftos kainas, naftos brangimas gali vesti prie dujų kainų didinimo.

Kokias matote išeitis iš šios situacijos? Kas galėtų padėti atpiginti degalus?

Degalų brangimas yra neišvengiamas, lietuviams reikia su tuo susitaikyti. Reikia pradėti labiau taupyti: nevažinėti su daug degalų eikvojančiais automobiliais, labiau naudotis visuomeniniu transportu. Prisiminkime, kaip pasaulis darė prieš keliasdešimt metų, kai buvo kilusios visiškai analogiškos krizės: šalys įvesdavo taisyklę, kad negalima lengvuoju automobiliu važiuoti vienam. Nėra kito kelio, kaip įjungti taupymo režimą.

Taip pat būtinas mūsų šilumos ūkio pertvarkymas pereinant nuo dujų prie vietinių šaltinių, biokuro. Degalai atpigtų, jeigu mes sumažintume akcizą, bet kas iš to? Kuras atpigtų gyventojams, bet neatpigtų šaliai, nes, kai gyventojas sumoka akcizą, jis sumoka į biudžetą, pinigai lieka šalyje. Nieko padaryti prieš kuro brangimą negalime, reikia pereiti prie taupesnių automobilių, technologijų, naudojančių vietinį kurą, ką reikėjo jau seniai daryti.

Paprasti gyventojai gali susiveržti diržus ir degalus naudoti taupiau. O ką daryti verslui?

Žinoma, kad degalų brangimas verslui, pavyzdžiui, vežėjams, atsiliepia neigiamai, nes auga savikainos sąnaudos. Tokiu atveju, arba daraisi nekonkurencingas, arba dirbi nepelningai. Visada, kai degalai brangsta, kelių transportui būna blogai, tačiau, tarkime, pervežėjams laivais ar geležinkeliams situacija gerėja, nes, kai kelių transportas brangesnis, daugiau renkasi geležinkelius ar vandens transportą. Lietuvoje mes daugiausiai eksportuojame automobilių vežėjų paslaugas, todėl jiems, žinoma, blogai, nes kylant degalų kainoms, jiems mažėja darbo ir auga jų paslaugos savikaina.

Straipsnio puslapiai:

- Rūta Levickaitė

Close

Brangsta degalai: kainos neketina stabilizuotis

Dar vasarą ėmę brangti degalai ir toliau plonina vairuotojų pinigines. Degalų kainos toliau didėjo ir šį mėnesį. O štai dyzelinui per mėnesį pabrangus net šešiais procentais, jo kaina beveik susilygino su ...

Didesnė minimali alga Lietuvoje: kiek žmonės gaus „į rankas“

Nuo kitų metų Lietuvoje kylantis minimalus atlyginimas po mokesčių reformos vers lietuvius didžiuotis – bent teoriškai išsiskirsime iš Baltijos šalių kaimynių ir pirmausime pagal minimalų užmokestį. Tačiau ...

Daržovių kainos šoko aukštyn: rado naują kaltininką

Pernai praūžusios liūtys, o šiemet derlių nustekenusios sausros gerokai išaugino populiariausių lietuviškų daržovių kainas. Tačiau pasirodo, kad dėl kainų šuolio kaltos ne tik nepalankios oro sąlygos, bet ir prekybos ...

Kaip išsirinkti kiemui tinkamiausius vartus?

Siekiant aptverti privatų žemės sklypą tvora, dar vienu svarbiu elementu tampa tinkamai parinkti kiemo vartai. Vartai gali būti įvairaus dizaino, tačiau specialistai pataria juos derinti prie tvoros tam, kad bendras vaizdas žemės sklype būtų ...

Stebina ne vieną: nealkoholinis „džinas“ už 30 eurų

Nuo šių metų sugriežtinus prekybą alkoholiu bei uždraudus bet kokią alkoholio reklamą, prekybininkai ieško naujų būdų reklamuoti savo produkciją bei patraukti pirkėjų. Vienas būdų apeiti reklamos draudimus – nealkoholinių gėrimų ...

Ekonomistų verdiktas: pastarasis dešimtmetis lietuvių gyvenimui bus lemtingas

Trečiadienį pristatytame Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgyvendinamų šešių struktūrinių reformų – mokesčių, sveikatos apsaugos, švietimo, inovacijų, pensijų ir šešėlio mažinimo srityse – ekonominėje ...

ES apkarpys išmokas Lietuvai: ragina ruoštis jau dabar

Naujasis Europos Sąjungos (ES) investicijų laikotarpis Lietuvai ir šalies verslininkams pažers iššūkių, kuriems ruoštis verslo organizacijų ir Finansų ministerijos atstovai siūlo pradėti jau dabar. Pagerėjus Lietuvos ...

Į Lietuvą žengia nauja turizmo bendrovė: siūlys keliones pamėgtomis kryptimis

Šių metų rugsėjo 27 dieną Latvijoje įsteigta įmonė „TT Baltics“ pradeda tarptautinio kelionių prekės ženklo TUI pardavimus Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. „TT Baltics“ veikia didžiausio pasaulyje kelionių ...

Krizės pamokos Lietuvai: 20 metų atsiliekame nuo to, kas jau buvo padaryta

Šiemet pasaulyje galima „švęsti“ dvigubą, nors ir nemalonų, jubiliejų – lygiai prieš 20 metų ekonominė krizė paralyžiavo Rusiją, o lygiai prieš dešimtmetį bankrutavo JAV bankas milžinas ...

Bankų statistika: kortelės tapo įpročiu – jomis atsiskaitoma vis dažniau

Banko kortelėmis už prekes ir paslaugas atsiskaitoma vis dažniau, auga ir bendra operacijų kortelėmis apyvarta, rodo Lietuvos bankų asociacijos (LBA) duomenys. Specialistų vertinimu, negrynieji pinigai tampa vis labiau įprasti, o prie augimo ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas