Rinkodaros istorija: kaip prakaitas tapo blogo tono ženklu

(Puslapis 1 iš 3)


AFP/SCANPIX nuotr.

Ekonomika.lt

2012-08-16 17:34

Ednai Murphey pasisekė, kad 1912 metų vasara Atlantik Sityje pasitaikė karšta ir tvanki, nes lankytojai į parodą atvyko sukaitę bei suprakaitavę. Beveik du metus moksleivė iš Sinsinačio nesėkmingai bandė išpopuliarinti antiperspirantą, kurį sukūrė jos tėvas. Pastarasis besidarbuodamas chirurgu naudojo skystį, kuris operacijų metu apsaugodavo rankas nuo prakaitavimo, rašo „Jezebel“.

E. Murphey pastebėjo, kad tėvo naudojamas antiperspirantas ne tik apsaugo rankas nuo prakaito, bet ir sumažina blogą kvapą, sklindantį iš pažastų. Mergina netruko užuosti verslo sėkmę, tad pakrikštijo naująjį skystį „Odorono“ ir įkūrė antiperspirantų prekybos įmonę.

Deja, jaunoji verslininkė netruko savo kailiu įsitikinti, kad pirkėjai įtariai žiūri į naują prekę. Verslo pradžiai mergina iš savo senelio pasiskolino 150 JAV dolerių ir išsinuomojo nedideles patalpas, bet greitai teko perkelti antiperspiranto gamybą į tėvų rūsį, nes keliaudama nuo durų iki durų nesugebėjo uždirbti pakankamai, kad savarankiškai išlaikytų jauną verslą.

Iš pradžių E. Murphey bandė sėkmę bendradarbiaudama su vietos vaistininkais, tačiau dalis jų nematė galimybės užsidirbti iš naujo produkto, o likusieji nesugebėjo parduoti antiperspiranto, tad po kurio laiko grąžindavo visas neišparduoto „Odoron“ pakuotes.

Antrajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje dezodorantai ir antiperspirantai vis dar buvo sąlyginai šviežia naujovė. Pirmasis nemalonų kvapą skleidžiančias bakterijas naikinantis dezodorantas „Mum“ buvo sukurtas 1888 metais. Tuo tarpu pirmasis antiperspirantas „Everdry“, kuris ne tik naikina šias bakterijas, bet ir sumažina prakaito išsiskyrimą, buvo pristatytas rinkai 1903 metais. Vis dėlto tik maža visuomenės dalis buvo girdėjusi apie šias asmeninės higienos priemones. Tačiau net ir tie, kurie žinojo apie galimybę riboti prakaito išsiskyrimą buvo nusiteikę skeptiškai, nes manė, kad dezodorantai ir antiperspirantai yra arba nereikalingas pinigų švaistymas arba kenksmingas kūno žalojimas, o dažnai abu vienu metu.

XX. amžiaus pradžioje Amerikos visuomenėje vis dar tvyrojo Viktorijos epochos dvasia. Viešumoje buvo nepriimtina garsiai kalbėti apie kūno skleidžiamus kvapus. Visuomenėje egzistavo įsitikinimas, jog pakanka dažnai praustis, o prakaito kvapą visada buvo galima panaikinti itin stipriais kvepalais. Na, o tie, kuriuos jaudino prakaito dėmės paprasčiausiai apsivilkdavo daugiau rūbų arba naudodavo pažastų įklotus.

Prabėgo vos šimtas metų ir šiandien dezodorantų ir antiperspirantų pramonės vertė siekia 18 mlrd. JAV dolerių.

Siauros paskirties išradimas, paplitęs chirurgų tarpe, tapo milijardinės vertės industrija. Viena iš šio populiarumo priežasčių – E. Murphey ryžtas skintis kelią į sėkmę nepaisant visų kliūčių.

Sėkmingai susiklosčiusių aplinkybių dėka Atlantik Sičio paroda tapo atspirties tašku „Odorono“ kelyje į sėkmę. Iš pradžių parodos rengėjai nesugebėjo sudominti lankytojų nauju antiperspirantu, todėl pareikalavo E. Murphey atlyginti išlaidas. Laimei paroda vyko visą vasarą, tad vos tik plūstelėjo karščio banga lankytojai ėmė žvilgčioti į rožių kvapo „Odorono“ pakuotes. Netrukus „Odorono“ išpopuliarėjo visoje šalyje, o pardavimai šoktelėjo iki 30 tūkst. JAV dolerių.

Vis dėlto „Odorono“ plėtrai kliudė rinkodaros stoka ir šalutinės produkto savybės. To meto antiperspirantai veikė kur kas ilgiau nei šiandieniai – net iki trijų parų. Deja veiklioji „Odorono“ medžiaga, aliuminio chloridas, turėjo būti maišomas su rūgštimi. Prabėgs dar keli dešimtmečiai kol chemikai ras išeitį ir sukurs naujas formules. Iki to laiko antiperspirantai erzindavos jautrios odos savininkus ir kenkdavo rūbų adiniams. Maža to antiperspirantai buvo raudonos spalvos, tad iki tol kol rūgštis sugrauždavo rūbą ant jo likdavo nemalonios rausvos dėmės.

To meto klientai skundėsi, esą „Odorono“ lengvai pragrauždavo rūbus, o kartais ir užsiliepsnodavo. Žinoma, bendrovė stengėsi iš anksto įspėti klientus apie šalutinį produkto poveikį, todėl buvo rekomenduojama „Odorono“ naudoti tik su neskustomis pažastimis. Be to, siekdama sumažinti neigiamą efektą bendrovė siūlė antiperspirantu pasitepti einant miegoti, kad iki ryto rūgštis būtų nudžiūvusi.

Tuo metu konkurencija tarp antiperspirantų buvo nedidelė, tačiau iškildavo kitų sunkumų. Dauguma antiperspirantų, tame tarpe ir pagrindinis „Odorono“ konkurentas „Mum“, buvo naudojami kaip kremas. Daugeliui vartotojų toks naudojimo būdas buvo nepriimtinas, nes likdavo nemalonus lipnumo jausmas, be to susitepdavo rūbai. Negana to pirmieji „Mum“ vartotojai skundėsi ne itin maloniu antiperspiranto kvapu.

Dėl visų šių priežasčių „Odorono“ populiarumui iškilo grėsmė. 1912 metais E. Murphey nutarė pasitelkti Niujorko reklamos specialistus. Atsitiktinumas E. Murphey suvedė su jaunu reklamos kūrėju Jamesu Youngu, kuris ateityje tapo vienu žymiausiu savo srities specialistų. „Odorono“ tapo jo tramplynu į sėkmę.

Visu pirmą J. Youngui teko kovoti su gaju visuomenės įsitikinimu esą antiperspirantai kenkia sveikatai ir kūnas privalo skleisti blogą kvapą. Pirmosiose reklamose buvo pabrėžiama, jog „Odorono“ kūrėjas yra daktaras, o pats prakaitavimas vadintas medicininiu negalavimu, kurį gali išspręsti šiuolaikinė chemija.

Reklama atliko savo darbą ir per vienerius metus pardavimai šoktelėjo iki 65 tūkst. JAV dolerių ir E. Murphey ėmė eksportuoti „Odorono“ į Angliją bei Kubą. Deja, po keleto metų pardavimų augimas sustojo. 1919 metais. J. Youngui teko imtis naujos reklamos akcijos.

Straipsnio puslapiai:

Close

Kaip pasirinkti pardavimų mokymų tiekėją?

Ne paslaptis, jog pardavėjų komanda generuoja didžiausias pajamas, išlaikančias visą organizaciją, todėl itin svarbu prisidėti prie šių žmonių žinių bagažo ir įgūdžių tobulinimo. Vienas iš veiksmingų būdų tai padaryti – investuoti į pardavimų komandos mokymus. Vis dėlto, ne visi pardavimų mokymai yra verti investicijų. Besirenkant mokymus ypatingai svarbu atkreipti dėmesį ne tik į jų turinį, ...

Planuojantiems pirkti būstą - paskola nekilnojamam turtui įsigyti

Nuosavo būsto, sodo namelio ar žemės sklypo įsigijimas kiekvienai šeimai suteikia ne tik džiaugsmo, bet ir nedidelio galvos skausmo, kadangi nekilnojamo turto pirkimas pareikalauja nemenkai atverti piniginę. Paskolų banko specialistų teigimu, dauguma žmonių, norinčių įsigyti nuosavą būstą, kreipiasi dėl finansavimo ir pildo paskolos gavimo paraišką internetu

Y karta: kuo skiriasi gimę devintajame ir dešimtajame dešimtmetyje?

Y kartos atstovai daro didelę įtaką darbo rinkai jau beveik 20 metų. Dabartiniai jauni suaugusieji atnešė daug naujovių į darbo procesų sritį ir neretai yra didelė mįslė darbdaviams ir žmogiškųjų išteklių specialistams. ...

Skandinavijoje madingas akcentas populiarėja ir Lietuvoje

Sostinėje, ant gyvenvietės „Lighthouse“ daugiabučių stogų, baigtos įrengti dvi aukščiausios Lietuvoje žaliuojančios terasos. Architektūros ekspertai sutaria, kad žaliuojančių stogų tendencija tiek ant horizontalių, tiek ant ...

Keliautojas Makalius: Naujuosius planuojantys užsienyje jau beveik pavėlavo

Artėjant didžiosioms metų šventėms klausimas „Kur švęsti Naujuosius?“ tampa ne vieno pokalbio tema. Keliautojas Rimvydas Širvinskas-Makalius teigia, kad nors lietuviai pradeda suprasti, jog geriausius pasiūlymus ...

9 patarimai, kaip žiemą komunaliniams mokesčiams išleisti mažiau

Norite sutaupyti vandens? Duše prauskitės su antrąja puse. Ne, tai ne pokštas – specialistai teigia, kad toks santykius gerinantis prausimosi būdas gali sutaupyti iki 50 proc. vandens. O kaip sunaudoti kuo mažiau elektros ...

Kaip per dieną atidaryti elektroninę parduotuvę?

Atidaryti elektroninę parduotuvę tampa vis paprasčiau: nebereikia ilgų ir sudėtingų procesų, samdyti brangiai kainuojančių programuotojų ar derėtis su bankais dėl apmokėjimo būdų. Visa tai galima atlikti vos per dieną. Pasakysite, kad tai ...

„Lidl“ pristato tarptautinį Kalėdų tyrimą: lietuviai norėtų šventę sutikti kaip popiežius

 Dienos trumpėja, oras darosi vis šaltesnis ir palengva pradedame jausti Kalėdų dvasią. Drauge su Kalėdų nuotaikomis artinasi ir galybė pasirengimo didžiausiai metų šventei darbų: organizavimas, apsipirkimas, dekoravimas, dovanų ...

Ar šiuolaikinėje lyderystėje yra vietos jausmams?

Pasauliui minint Boso dieną, pakalbėkime apie šių dienų lyderystę. Kokius reikalavimus keliame vadovams šiandien? Jie turi būti organizuoti, komunikabilūs, lankstūs, atviri naujovėms... Visa tai neginčijama tiesa, tačiau neretai į ...

7 patarimai studentams, kaip sutaupyti atvykus į naują miestą

Dažnai studijuoti į naują miestą atvykę studentai nesugeba tinkamai suvaldyti savo finansų. Pasitaiko atvejų, kuomet jau per pirmą savaitę jaunuoliai ištuština visą savo mėnesio biudžetą. Tad ką reikėtų daryti, kad piniginė taip greit ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas