Taksi rinka ir teorija

(Puslapis 1 iš 2)


REUTERS/SCANPIX nuotr.

Žilvinas Šilėnas / LLRI blog'as

2012-02-15 17:13

Pastarosiomis dienomis taksi rinkai buvo skirta labai daug dėmesio, tačiau šis įrašas ne apie taksi Vilniuje o apie… taksi Teherane. Taksi rinka yra puikus pavyzdys, kad net ir pačioms komplikuočiausioms problemoms rinka randa tinkamus sprendimus. Pabrėžiu tinkamus. Dažnai rinkos sprendimai yra kritikuojami, dėlto, kad yra netobuli. Bet tobulų sprendimų nėra, tobulų ir nereikia. Žmogus taip pat netobulas. Kaip sako kai kurie anatomai: ir kvėpuoti, ir valgyti per tą pačią burną yra labai prastas dizainas - nes lengvai galima užspringti. Nepaisant to, žmogus veikia. Lygiai taip pat su rinka ir jos sprendimais: jie veikia. Ir veikia daug kartų geriau, nei valdžios sprendimai. Bet užteks teorijos. Žemiau - versta ištrauka iš Economist straipsnio apie Teherano taksi sistemą.

 

Irano sostinėje kiekvienas automobilis gali būti taksi ir bet kas, norintis pavežti keleivį, taip ir daro.

Londone yra 22 000 „juodųjų” taksi ir dar 49 000 licencijuotų automobilių. (apie vingrybes, kuo šios taksi skiriasi aiškina wikipedia) - Teherane dirba 30 000 licencijuotų taksi, ir dar apie 53 000 taksi be licencijų, nors šis skaičius labai apytikslis. Ir rezultatas visai nėra „Prisukamo apelsino” stiliaus pasaulis su nuolatiniais seksualiniais užpuolimais, ginkluotais apiplėšimais ir visišku visuomenės griuvimu <…> Priešingai, Teherane nukeliauti iš vienos vietos į kitą yra neįtikėtinai lengva, saugu ir nebrangu.

Nesant formalių struktūrų, išsivystė pažangi taksi ekosistema. Klientai gali išsikviesti taksi prie durų arba pasigauti ją gatvėje, tada taksi važiuos vieni (dar baste - uždarytomis durimis). Arba galima paeiti iki vienos iš pagrindinių gatvių ir bet kurioje gatvės vietoje įšokti į vieną iš bendrųjų taksi, kurios kursuoja nustatytais maršrutais tam tikromis gatvėmis, arba nuo vienos aikštės iki kitos. Šios bendrosios taksi visame mieste sudaro didžiulį tinklą. Nelicencijuotos taksi atrodo kaip įprasti automobiliai, bet vairuotojai važiuoja lėčiau, ieškodami klientų, mirksi šviesomis laukiantiesiems ir dažnai laiko šiek tiek pravertą langą, kad žmonės galėtų sušukti, kur važiuoja.

Važinėjant nustatytais maršrutais vairuotojams nebereikia žinoti visų gatvių ar naudotis žemėlapiais. Todėl nelicencijuotiems vairuotojams šie maršrutai patinka (nors tai nereiškia, kad nerastumėte taksi ilgesniam maršrutui ar sudėtingesnei kelionei). Ši sistema papildo miesto viešojo transporto sistemą, kurią sudaro 3 metro linijos, daugybė autobusų maršrutų ir neišvengiami taksi motociklai.

Todėl klientams retai tenka laukti. Piko valandomis taksi ne dingsta, kaip dažnai įvyksta Londone, - jų dar padaugėja. Pasiūla taip pat prisitaiko prie padidėjusios paklausos vakarais, kai žmonės grįžta namo.

Straipsnio puslapiai:

- Žilvinas Šilėnas

LLRI blog'as

Close

Gitanas Nausėda. Atlyginimų kėlimas mėtomas lyg karšta bulvė

 Tuo metu, kai visi choru kalba, kad Lietuvoje atlyginimai auga per lėtai, matome, kaip tvankiuose diskusijų kabinetuose dusinama galimybė užtikrinti nuoseklų gyventojų pajamų didėjimą, kuris pranoktų infliacijos tempą. Štai ...

Nerijus Mačiulis. Kaip pasauliniai prekybos karai paveiks Baltijos šalis?

 Kas praėjusių metų pabaigoje atrodė tik kaip tolima rizika, šiandien tapo kasdienybe – didžiosios pasaulio šalys kone kiekvieną mėnesį paskelbia apie vis naujus importo tarifus. Ko pasaulinės prekybos fronte galima tikėtis ...

Julita Varanauskienė. Atotrūkis tarp vyrų ir moterų pensijų – iššūkis ne tik Lietuvai

 „Sodros“ duomenimis, Lietuvoje atotrūkis tarp vidutinių vyrų ir moterų senatvės pensijų – 17 procentų. Vidutinė vyrų pensija šių metų balandį buvo 347 eurai, moterų – 288 eurai. Atotrūkį lemia tai, kad moterys ...

Tadas Povilauskas. Devyni mėnesiai iki „Brexit“: daug neaiškumo ir grėsmių

 Praėjo kiek daugiau negu dveji metai nuo „Brexit“ referendumo ir liko mažiau negu devyni mėnesiai iki oficialaus Jungtinės Karalystės pasitraukimo iš Europos Sąjungos (ES). Galima pripažinti, kad referendumo rezultatas kol ...

Rūta Vainienė. Ką parems parama būstui?

 Baigėsi Seimo pavasario sesija – baigėsi laiku, ir tai yra geroji žinia. Sprendimų buvo apstu – ypač paskutines dvi savaites dėmesį kaustė mokesčiai ir pensijos. Pasibaigusioje sesijoje buvo padėtas ir teisinis pamatas padėti ...

G. Nausėda ir M. Dubnikovas parašė pažymius reformoms: pasirašytų po priėmimu ar ne?

Seimui priėmus mokesčių ir pensijų reformą, dideli pokyčiai laukia jau nuo kitų metų. Ar visgi pokyčiai bus palankūs ar ne, diskutuojama su mokesčių ekspertu Mariumi Dubnikovu ir ekonomistu Gitanu Nausėda. Tiesa, prezidentė pasirašė kol kas ...

Tadas Povilauskas. Ar ne per daug lietuviui 57 eurai piniginėje?

Vidutiniškai lietuvio piniginėje galima rasti 57 eurus grynųjų pinigų. Daugiau negu vidutiniškai savo piniginėse turi prancūzas, suomis ar belgas, kurių vidutinės pajamos yra bent keturis kartus didesnės negu lietuvio. Tokius duomenis ...

Jūratė Cvilikienė. Ar verta studentui parduoti savo vasarą?

Jei esate studentas ar studentė ir dairotės sezoninio darbo skelbimų, jums tikriausiai patiktų darbas vasarai Kipro ar Ispanijos viešbutyje: su apgyvendinimu, maitinimu ir fiksuotu mėnesio atlyginimu. Tačiau kas vertingiau – vasarą ...

Robertas Dargis: ne vien verslai, bet ir kai kurie politikai ieško naudos

Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) prezidentas Robertas Dargis įsitikinęs, kad tokia valstybė, kurioje politikai ir verslas visiškai nebendrautų, neegzistuoja. Tačiau jis ragina nepamiršti, kad dėl verslo poveikio politikai ...

Julita Varanauskienė. Ar medianos ir kvantiliai apšvies besislepiančius šešėlyje?

Pradėjus viešai skelbti vidutines algas įmonėse, buvo tikimasi, kad didelio dėmesio sulauks tie darbdaviai, kurie moka pačius mažiausius atlyginimus. Kai toje pat vietovėje ta pačia veikla užsiimančių įmonių atlyginimų vidurkiai ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas