Traukiniais į Aziją keliauja ir vogti automobiliai
(Puslapis 1 iš 3)

Fotodienos nuotr.
2014-01-13 07:10
Lazdijų rinktinės pasieniečiai prieš naujuosius metus sulaikė keletą Vokietijoje pavogtų automobilių. Įtariama, kad per Lietuvą tokių automobilių labai daug išvežama į Tadžikiją.
Plovykla Tadžikistane
Pareigūnai, pasinaudoję šiuolaikinėmis ryšių priemonėmis, GPS sistemomis, atsekė, kad daugiau nei 200 Vokietijoje pavogtų automobilių, tarp kurių 93 BMW markės, važinėjasi Tadžikistano keliais. Dabartiniai jų savininkai yra ne kokie nors banditai, o šalies elitui priklausantys žmonės. Ir ne bet kokiam – o pačiam aukščiausiam sluoksniui. Vartotojų teisių gynimo vienas iš vadovų Tomas Heilmanas vokiečių laikraščiui „Bild“ paaiškino, kad „dauguma automobilių naudojasi su Tadžikistano prezidento Emomalio Rachmono aplinka giminystės ar verslo ryšiais susiję žmonės“.
Tų 200 automobilių, kuriuose buvo palydovinės apsaugos sistemos, kartu su vokiečiais ieškojo ir mūsų šalies pareigūnai. Spaudos duomenimis, beveik visos Vokietijoje vogtos mašinos į Tadžikistaną patenka per Lietuvą. Jos ne tik pravažiuoja mūsų šalį tranzitu, tačiau čia yra kaip ir legalizuojamos. Lietuvos auksarankiai meistrai perkala numerius, pagamina naujus dokumentus. Po to, mašinos kraunamos į geležinkelio konteinerius ir keliauja į paskirties vietą.
Iki šiol Tadžikijos valdžia ignoravo bet kokį vokiečių kreipimąsi dėl pagalbos surandant vogtus automobilius. Net į Užsienio reikalų ministro pavaduotojo parašytą raštą vokiečiai negavo jokio atsakymo. Tadžikų pasiuntinybė tik pranešė, kad kreipimasis neturi jokio juridinio pagrindo. Tadžikijos atstovai paaiškino, kad automobiliai, kol pasiekia jų šalį, pravežami per kelių valstybių sienas, tikrinami tų šalių muitininkų, tačiau niekas nepastebi, kad būtų netvarkingi dokumentai ar kažkas panašaus.
Po to, kai skandalas įgavo tarptautinį lygį, Tadžikistano pasiuntinys Vokietijoje Imomidinas Satorovas viename radijo interviu pareiškė: „Jeigu tie automobiliai buvo surasti pasinaudojant GPS sistema, tai kodėl tai nebuvo padaryta iki atvežant juos į Tadžikistaną. Vokiečių teisėsaugininkai galėjo pasidalinti informacija apie pavogtus automobilius anksčiau su mūsų pareigūnais ir tada tų automobilių niekas Tadžikistane nebūtų užregistravęs“.
Diplomatas tvirtino, kad tadžikai siūlė Vokietijai bendradarbiauti, kad užkirsti kelią vogtų automobilių patekimui į Aziją, tačiau nesulaukė supratimo. „Tadžikistanas prašė Vokietijos pareigūnų pateikti informacijos iš savo duomenų bazės apie pavogtus automobilius mūsų šalies pareigūnams, kad būtų užkirstas kelias neteisėtam importui į Tadžikistano Respublikos teritoriją. Tačiau to nebuvo“, – sakė I. Satorovas.
Po to, kai agentūra AFP pranešė, kad automobilių vagysčių tema buvo pagrindinė buvusio Vokietijos užsienio reikalų ministro susitikime su Tadžikistano pasiuntiniu Berlyne, I. Satorovas to nepripažino ir sakė, kad tai tebuvo eilinis susitikimas. „Tai jokia naujiena, – sakė pasiuntinys. – Tuo labiau, kad Vokietija tokias problemas jau anksčiau yra svarsčiusi ir su kitomis šalimis“. Diplomatas buvo pasipiktinęs ir Vokietijos spauda, „kuri be tardymo ir teismo apkaltino automobilių savininkus, kad šie važinėja vogtomis mašinomis“. Tadžikistano ambasada pavadino „visiškai nepagrįstais“ kaltinimus, kad Vokietijoje pavogti automobiliai atkeliavo iki prezidento šeimos, ir pareiškė, jog tuo siekiama „pakenkti šalies ir valstybės vadovo reputacijai“.
- Petras Ivanauskas