Tušti vilkikai pametė kryptį

(Puslapis 1 iš 3)


AFP/SCANPIX nuotr.

Giedrė Sankauskaitė / Savaitraštis „Ekonomika.lt“

2014-08-11 10:21

Nesibaigiantis sankcijų vajus neabejotinai turės padarinių ir Lietuvos ekonomikai. Pirmiausia jos smogs transporto sektoriui. Atrodo, kad vežėjai dėl Rusijos draudimų neturės nei ką, nei kur vežti. Iššūkiai nemaži, bet, tikėkimės, ne mirtini.

Pirmiausia, nagrinėjant taikomų sankcijų poveikį Lietuvos ekonomikai verta paminėti, kad ir Vakarų sankcijos turės įtakos šalies ekonominei situacijai.

Tarptautinio valiutos fondo (TVF) analitikai, praėjusią savaitę išnagrinėję, kaip Vakarų taikomos sankcijos Rusijai gali paveikti Europos Sąjungos (ES) šalių ekonomiką, teigė, kad Baltijos šalims gali atsirūgti labiausiai. To priežastis – didelė priklausomybė nuo Rusijos.

Kaip teigia TVF analitikai, grėsmės Lietuvai prielaidų atsiranda dėl didesnės nei 50 proc. Lietuvos priklausomybės nuo iš Rusijos importuojamų energijos išteklių ir dėl daugiau nei po 5 proc. BVP vertės siekiančio eksporto į Rusiją bei importo iš jos. Lietuvoje tiek ekonomistai, tiek politikai šias prognozes vertina kritiškai.

Vertina paviršutiniškai

„Reikėtų pripažinti, kad TVF vertinimas yra truputėlį paviršutiniškas“, – savaitraščiui „Ekonomika.lt“ teigė „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis. Jo tvirtinimu, analizėje nenagrinėjama, ką ir kodėl kiekviena valstybė eksportuoja ir kiek bei kurie sektoriai gali būti pažeidžiami.

Tik trumpai primename, kad būtent tokią pačią kritiką dėstė ir finansų ministras Rimantas Šadžius. Tiek R. Šadžius, tiek N. Mačiulis teigė, kad lietuviškos kilmės prekių į Rusiją eksportuojama ne tiek ir daug, – ši dalis sudaro tik 5 proc. viso šalies eksporto.

„Net jeigu visiškai užsidarytų ši rinka, turbūt nebūtų nė vieno sektoriaus, kuris būtų paralyžiuotas ir patirtų rimtą krizę“, – kalbėjo „Swedbank“ vyr. ekonomistas. Pasak jo, galima kalbėti tik apie atskiras įmones, kurios gali būti paveiktos labai stipriai.

Priklausomybės nesureikšmina

Kaip jau ir minėjome, TVF analitikai Lietuvą vertina kaip šalį, kurios priklausomybė nuo Rusijos – viena didžiausių.

„Nesu linkęs sureikšminti šio vertinimo, nes yra keletas aspektų“, – kalbėjo banko „Nordea“ ekonomistas Žygimantas Mauricas. Pasak jo, specifiškai Rusija yra didžiausia Lietuvos eksporto partnerė, tačiau 80 proc. eksporto į ją sudaro reeksportas.

„Tai prekės, kurios iš Vakarų Europos vyksta į Rusiją per Lietuvą“, – aiškino ekonomistas. Būtent dėl to, pasak jo, pažeidžiamiausias sektorius – transporto. Tokios pat nuomonės laikėsi ir N. Mačiulis.

„Transporto sektorius yra labai priklausomas nuo Rusijos“, – leidiniui „Ekonomika.lt“ teigė N. Mačiulis. Pasak jo, jeigu įtraukiame ne tik lietuviškos kilmės prekes, bet ir reeksportuojamas iš Vakarų valstybių, tada galima pamatyti, kad į Rusijos rinką keliauja penktadalis Lietuvos eksporto.

Straipsnio puslapiai:

- Giedrė Sankauskaitė

Close

Brangsta degalai: kainos neketina stabilizuotis

Dar vasarą ėmę brangti degalai ir toliau plonina vairuotojų pinigines. Degalų kainos toliau didėjo ir šį mėnesį. O štai dyzelinui per mėnesį pabrangus net šešiais procentais, jo kaina beveik susilygino su ...

Didesnė minimali alga Lietuvoje: kiek žmonės gaus „į rankas“

Nuo kitų metų Lietuvoje kylantis minimalus atlyginimas po mokesčių reformos vers lietuvius didžiuotis – bent teoriškai išsiskirsime iš Baltijos šalių kaimynių ir pirmausime pagal minimalų užmokestį. Tačiau ...

Daržovių kainos šoko aukštyn: rado naują kaltininką

Pernai praūžusios liūtys, o šiemet derlių nustekenusios sausros gerokai išaugino populiariausių lietuviškų daržovių kainas. Tačiau pasirodo, kad dėl kainų šuolio kaltos ne tik nepalankios oro sąlygos, bet ir prekybos ...

Kaip išsirinkti kiemui tinkamiausius vartus?

Siekiant aptverti privatų žemės sklypą tvora, dar vienu svarbiu elementu tampa tinkamai parinkti kiemo vartai. Vartai gali būti įvairaus dizaino, tačiau specialistai pataria juos derinti prie tvoros tam, kad bendras vaizdas žemės sklype būtų ...

Stebina ne vieną: nealkoholinis „džinas“ už 30 eurų

Nuo šių metų sugriežtinus prekybą alkoholiu bei uždraudus bet kokią alkoholio reklamą, prekybininkai ieško naujų būdų reklamuoti savo produkciją bei patraukti pirkėjų. Vienas būdų apeiti reklamos draudimus – nealkoholinių gėrimų ...

Ekonomistų verdiktas: pastarasis dešimtmetis lietuvių gyvenimui bus lemtingas

Trečiadienį pristatytame Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgyvendinamų šešių struktūrinių reformų – mokesčių, sveikatos apsaugos, švietimo, inovacijų, pensijų ir šešėlio mažinimo srityse – ekonominėje ...

ES apkarpys išmokas Lietuvai: ragina ruoštis jau dabar

Naujasis Europos Sąjungos (ES) investicijų laikotarpis Lietuvai ir šalies verslininkams pažers iššūkių, kuriems ruoštis verslo organizacijų ir Finansų ministerijos atstovai siūlo pradėti jau dabar. Pagerėjus Lietuvos ...

Į Lietuvą žengia nauja turizmo bendrovė: siūlys keliones pamėgtomis kryptimis

Šių metų rugsėjo 27 dieną Latvijoje įsteigta įmonė „TT Baltics“ pradeda tarptautinio kelionių prekės ženklo TUI pardavimus Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. „TT Baltics“ veikia didžiausio pasaulyje kelionių ...

Krizės pamokos Lietuvai: 20 metų atsiliekame nuo to, kas jau buvo padaryta

Šiemet pasaulyje galima „švęsti“ dvigubą, nors ir nemalonų, jubiliejų – lygiai prieš 20 metų ekonominė krizė paralyžiavo Rusiją, o lygiai prieš dešimtmetį bankrutavo JAV bankas milžinas ...

Bankų statistika: kortelės tapo įpročiu – jomis atsiskaitoma vis dažniau

Banko kortelėmis už prekes ir paslaugas atsiskaitoma vis dažniau, auga ir bendra operacijų kortelėmis apyvarta, rodo Lietuvos bankų asociacijos (LBA) duomenys. Specialistų vertinimu, negrynieji pinigai tampa vis labiau įprasti, o prie augimo ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas