Vandenilis tik pretenduoja tapti švariu kuru automobiliams

(Puslapis 1 iš 2)


AFP/SCANPIX nuotr. „Toyota Mirai“

Ekonomika.lt

2015-04-28 17:54

 Vandenilis yra dažniausiai sutinkamas cheminis elementas Žemėje. Po šio fakto kiekvienas vairuotojas paklaus savęs „kodėl vis dar pilu tą brangią naftą į baką?“ ar „kurių galų turiu ieškoti įkrovimo stotelių savo elektromobiliui?“. Na, viskas ne taip paprasta.

Japonijos automobilių gamintoja „Toyota“ šiemet į serijinę gamybą ne tik paleido vandeniliu varomą modelį „Mirai“, bet ir leido naudotis technologijos patentais visiems norintiems. Ir tai dar nepabaiga. Ne pačia konvenciškiausia išvaizda pasižymintis kūrinys taps saugos automobiliu legendinėse NASCAR lenktynėse. Jei vandeniliu varomi automobiliai ir yra ateitis, tai ji dar niekada nebuvo taip lengvai pasiekiama.

Elektromobilis be baterijos

„Toyota Mirai“ tipo automobiliai dar yra vadinami trumpiniu FCEV (angl. FCEV – fuel cell electric vehicle). Tai reiškia, kad galia į jo ratus yra perduodama elektros varikliu. Šis energiją gauna iš baterijos, tačiau pastaroji yra keliolika kartų mažesnė nei įprastuose elektromobiliuose. Čia ir pasibaigia FCEV ir EV (angl. electric vehicle) panašumai.

Vandeniliu varomuose automobiliuose šis cheminis elementas yra atskiriamas į protoną ir neuroną. Pastarųjų srautas yra ne kas kita kaip elektros energija, kuri ir keliauja į variklį. Tuo tarpu protonas virsta teigiamu vandenilio jonu ir susijungęs su deguonimi tampa garais. Šie kondensuojasi ir kelionės pabaigoje yra nupilami.

Tiesa, panašią technologiją jau 2002 metais naudojo BMW 750hl, tačiau čia vandenilis buvo toks pat kuras kaip ir benzinas ar dyzelinas ir jis suko modifikuotą vidaus degimo variklį. „Honda“ su modeliu „FCX Clarity“ prieš 15 metų tapo pradininke FCEV rinkoje, o su trečiosios kartos „Hyundai ix35 Fuel Cell“ krosoveriu Lietuvos žurnalistai galėjos susipažinti 2014 metų pabaigoje.

Jokios priklausomybės laidui

Žinoma, kyla natūralus klausimas, kodėl reikia naudoti vandenilį, jei jis atlieka tą pačią funkciją kaip vandenilio kuro elementai. Į tai galima atsakyti plikais skaičiais.

Vandeniliu specialų (apie 5 kg) talpos baką galima užpildyti per kelias minutes. Tai kainuos apie 50 eurų arba 173 litus. Vidutiniškai po šios procedūros automobilis galės nuvažiuoti iki 600 kilometrų. Tuo tarpu įprasto elektromobilio energijos papildymas iki 80 proc. ribos užtrunka 40 minučių. Daugumoje miestų tai dar yra nemokama paslauga, tačiau už 100-120 km teks ieškoti kitos įkrovimo stotelės. Jau nekalbant apie tai, kad FCEV automobilių nuvažiuojam atstumui beveik jokios įtakos neturi oro temperatūra, mat žiemą stipriai krenta ličio jonų baterijų talpa.

Tiesa, nei Lietuvoje, nei Lenkijoje vandenilio degalinės nerasite, tačiau vokiečiai pažada, kad iki šių metų galo jų šalyje turės veikti 100 vandenilio papildymo punktų.

Straipsnio puslapiai:

Close

Į Lietuvą suplūs technologijų lyderiai: atsiskleidė ir lietuvių žinios

 Naujausias tyrimas parodė, kad lietuviai yra girdėję apie „blockchain“ ir kriptovaliutų technologijas, tačiau vis dar jomis nepasinaudoja. Ekspertai teigia, kad šiomis temomis trūksta diskusijų. Tad jau ketvirtus metus ...

Telefonų istorija: 7 telefonai, kurie paliko didžiausią pėdsaką

1983 m. metais pasirodė pirmas mobilusis telefonas. Šiandien, praėjus 35-iems metams po jo atsiradimo, šis įrenginys gerokai pasikeitė. Dabar jį vadiname išmaniuoju telefonu, kartais jis vargiai telpa mūsų kelnių ...

Į Lietuvos kelius grįžta „Google Street View“ automobiliai

 Šią vasarą Lietuvos keliuose vėl pasirodys „Google Street View“ automobiliai. Jų tikslas – atnaujinti šalies duomenis platformoje „Google Maps“. Šįkart bus koncentruojamasi į tarpmiestinių ...

Žingsniu arčiau Nobelio: profesorius V. Šikšnys įvertintas elitine 1 mln. dolerių vertės Kavli premija

Vilniaus universiteto (VU) profesorius Virginijus Šikšnys už CRISPR-Cas9, arba vadinamųjų „genų žirklių“, atradimą apdovanotas kas dvejus metus teikiama elitine Kavli premija, kurios vertė siekia 1 milijoną JAV ...

Atšilus orams: 3 patarimai, kaip apsaugoti telefoną

Meteorologai džiugina itin vasariško savaitgalio prognozėmis, todėl daugelis mintyse jau planuoja išvykas į gamtą. Šiluma, vandens telkiniai, smėlis – neatsiejami tokio laisvalaikio atributai, bet taip pat ir grėsmės ...

Atraskite Lietuvą: 5 išmanūs būdai padės suplanuoti tobulą kelionę

Pastaraisiais metais Lietuvą vis dažniau atranda ne vien svečiai iš užsienio, bet ir patys lietuviai. Ir tai tikrai nestebina: šalies miestai nuolat atsinaujina bei pasiūlo įdomių atrakcijų, šalia miškų bei ežerų dygsta ...

5 geriausi telefonai, kuriuos galite įsigyti tiesiog dabar

Atėjus laikui įsigyti naują išmanųjį, tenka spręsti nemažai klausimų: kurio gamintojo, kurios serijos bei modelio, dydžio ir net spalvos įrenginį rinktis, o gal, apskritai, dar palaukti geresnio? Jei laukti nesinori, „Tele2“ ...

Išmanus kelionių planavimas: 4 programėlės, padėsiančios sutaupyti

Atėjus šiltajam sezonui, daugelis mintyse vis dažniau kuria būsimų atostogų planus. Tačiau planuoti kryptis ir įspūdžius yra daug smagiau nei išlaidas, todėl technologijų lyderė „Tele2“ siūlo į pagalbą pasitelkti ...

Atlikite testą: ar žinote, koks turi būti slaptažodis?

Jei manėte, kad jūsų „Slaptazodis123“ yra saugus, turime jus nuliūdinti: taip nėra. Programišiai nuolat naudoja šimtų milijonų vartotojų prisijungimo duomenis tobulinant slaptažodžių spėjimo technikas, kuriant programinę ...

Trys fotografavimo telefonu klaidos, skiriančios mėgėją nuo profesionalo

Kiekviena įamžinta akimirka, jei ji pateikta tinkamai, gali būti išskirtinė. Deja, kartais plika akimi matomas vaizdas stipriai pranoksta tą, kurį išvystame telefono ekrane. Nuotraukos būna „išsiliejusios“, spalvų ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas