Vytautas Žukauskas. Net ir grynųjų draudimas neišrautų šešėlio

(Puslapis 1 iš 2)


Asmeninio archyvo nuotr. Vytautas Žukauskas

2017-05-11 17:56

Valdžia grįžta prie idėjos apriboti atsiskaitymus grynaisiais, kai sandoris viršija 3000 eurų. Taip siekiama sumažinti šešėlinę ekonomiką. Deja, tai – labiau parodomoji, nei efektyvi priemonė kovoje su šešėliu, nes ji niekaip nepaveikia tų, kurie sąmoningai jame dalyvauja.

Pavyzdžiui, kai asmuo perka kontrabandines cigaretes ar naminukę, kai gauna atlyginimą „vokelyje“ arba kai nepaprašo čekio tam, kad įmonė neapskaitytų pajamų ir taip padarytų nuolaidą – tai daro sąmoningai. Abi sandorio pusės žino, kad pažeidžia įstatymą, nes turi iš to naudos.

Atsiskaitymų grynaisiais ribojimas niekaip nepaveiks šių žmonių elgesio, kadangi abi pusės jau ir taip žino, kad jos pažeidžia įstatymą. Jos susitarė nuslėpti mokesčius ar pajamas ir atsiskaityti grynaisiais. Ar jų sprendimą veikti šešėlyje kaip nors paveiks draudimas atsiskaityti grynaisiais? Ne, jie jau pažeidžia teisės aktus – dar vienas papildomas draudimas nepadarys jiems jokios įtakos.

Teoriškai atsiskaitymų grynaisiais draudimas galėtų paveikti tik pasyvųjį šešėlį, t. y. tokį, kai pirkėjas nežino, kad jame dalyvauja. Pvz., kai valgome restorane, sumokame grynais, nepaprašome čekio, o maitinimo įstaiga šių pajamų neapskaito. Jei pirkėjas atsiskaitytų mokėjimo kortele, įmonė nebegalėtų pinigų neapskaityti.

Tačiau 3000 eurų reguliavimas tokio šešėlio irgi nepaveiks, nes beveik nėra tokių atvejų – jei jau kažką perkame brangiau kaip už 3000 eurų – norime garantijų, todėl ir atsiskaitymo dokumento.

Tai rodo, kad be reikalo kaltiname grynuosius dėl šešėlio. Šešėlis atsiranda ne dėl grynųjų egzistavimo ir ne dėl to, kad žmonėms patinka nesilaikyti įstatymų. Jis atsiranda dėl to, kad žmonės ieško pigesnių prekių ar didesnio darbo užmokesčio – t.y. jie bėga nuo mokesčių. Ši šešėlio priežastis nedings apribojus grynuosius. Ji nedingtų net jei grynuosius apskritai uždraustume!

Įsivaizduokite: valdžia, matydama, kad grynųjų ribojimas neveikia, ima juos ir uždraudžia. Vadinasi, kiekvieną kartą atsiskaitydami galite naudotis tik mokėjimo kortele. Iš pirmo žvilgsnio atrodytų – jei mokėjimai galimi tik mokėjimo kortele, tai neliks ir šešėlio. Juk kas norės pažeidinėti įstatymus, kai dings anonimiškumas ir kai visi atsiskaitymai bus atsekami? Nebent kvailys, kuris nori gauti baudą ar sėsti į kalėjimą.

Tačiau noras mokėti du ar tris kartus mažesnę kainą už kontrabandines cigaretes, dirbti ir gauti didesnį atlyginimą kad ir vokelyje, susitarti dėl mažesnės kainos su pardavėju – niekur nedings vien dėl to, kad nebebus grynųjų. Mokesčių dydis juk nesikeis. O jei nedings noras, vadinasi rinkoje neišvengiamai atsiras kita anonimiška atsiskaitymo priemonė, kuri patenkins šį poreikį.

Straipsnio puslapiai:

Close

Rūta Vainienė. Verslo liudijimas – šešėlis ar būdas jį įveikti?

Pastebėjau, kad valdžiai labai nepatinka paprasti dalykai. Visur, kur tik ji prikiša nagus, ar tai būtų darbo santykių, ar statybų, ar mokesčių reglamentavimas, viskas tampa labai sudėtinga. Vis tik vienas paprastas dalykas dar yra likęs ...

N. Mačiulis: automobilio mokestis pakeltų lietuvių atlyginimus

Vos tik valdžia pristato mokesčių reformas, pasipila kalbos ir apie nekilnojamo turto bei automobilių mokesčius. Štai Seimo pirmininkas V. Pranckietis žiniasklaidai sakė, jog pritartų naujiems turto mokesčiams. Tačiau valdantieji delsia ...

Įsibėgėjantis kainų augimas kelia nerimą smulkiajam verslui

Lietuvos ekonomikai nemažinant augimo tempo, neigiamą infliacijos poveikį jaučia ne tik vartotojai - juntamai brangstančios prekės ir paslaugos ima trukdyti ir verslo plėtrai. Trys iš keturių smulkaus ir vidutinio verslo atstovų tvirtina, ...

Rūta Vainienė. Cukrini avinėli, pasipurtyk!

Ir nutik tu man taip, kad kaip tik tada, kai pusė Lietuvos, palinkusi ties serbentų, mėlynių ir kitų uogų krūmais ima derlių, jį konservuoja, o be cukraus čia niekaip neapsieisi, sveikatos ministras prabyla, kad gal gi reikėtų mums Lietuvoje ...

Valdas Sutkus. Neūkiškumo pavyzdys: „gera“ ir „bloga“ paslauga iš tų pačių valstybės rankų

Kai valstybės valdomą Lietuvos paštą vieną dieną bus apsispręsta kotiruoti vertybinių popierių biržoje ar ieškoti jam privataus investuotojo, valdžios atstovai turės dėl ko pasukti galvą ir sugalvoti įtikinamą paaiškinimą, ...

Rokas Grajauskas. Kaip augant pajamoms keičiasi lietuvių vartojimo įpročiai?

Pastaruoju metu vis sparčiau augantys atlyginimai skatina gyventojus plačiau atverti pinigines. Augantys atlyginimai ne tik didina gyventojų išlaidas, bet ir keičia vartojimo įpročius. Vis mažesnę dalį pajamų išleidžiame maistui, vis ...

Nerijus Mačiulis. Ar kartūs saldūs mokesčiai?

Kam gali patikti mokėti didesnius mokesčius? Su entuziazmu naujus ar padidintus esamus mokesčius gali priimti tik tie, kurie jokių mokesčių nemoka, o iš valstybės biudžeto gauna daug. Kaip žinia, tokių laimingųjų beveik nėra. Vis tik be ...

Žilvinas Šilėnas. Cukraus mokestis – per kišenę vartotojams

Vėl pasigirdo kalbos apie vadinamąjį cukraus mokestį. Yra daug priežasčių, kodėl šis mokestis yra prasta idėja. Pradėkime nuo teisingų pavadinimų. Įvedus tokį mokestį pabrangtų bandelės, sausainiai, saldainiai ir visi kiti saldūs produktai. ...

Rūta Vainienė. Kvalifikuotas aš ar ne?

Koks darbuotojas aš esu - kvalifikuotas ar nekvalifikuotas? Šis klausimas nuo liepos 1 dienos turėjo iškilti kiekvienam minimalią algą gaunančiam darbuotojui. Darbo kodeksas uždavė nemažą minklę, nes nustatė, kad minimalią algą ...

Žilvinas Šilėnas. Atsargiai – valdiškas verslas

Seimas pagaliau „išgimdė“ urėdijų reformą. Tiksliau ne pačią reformą, o leidimą vykdyti reformą. Kaip su ta reforma bus – dar pažiūrėsim. Bet noriu atkreipti dėmesį į kitą problemą. Piktinotės, kad 42 urėdijos ilgai ...

 

 

Dienos klausimas

Ar planuojate įsigyti NT dar šiais metais?

 

Dienos citata

Įsivedus eurą nuo 2015 metų pradžios valstybės rinkliavos nedidės, o valstybė gali parodyti pavyzdį, kaip reikia elgtis perskaičiuojant kainas iš litų į eurus.

Finansų minsitras Rimantas Šadžius

Archyvas

Dienos skaičius

40 proc.

Tiek vidutinis kainų lygis Lietuvoje yra mažesnis nei ES vidurkis.

Archyvas