Kas ir kiek kainuoja „Formulėje“

Kovą prasidės naujas, 64-asis, „Formulės-1“ čempionatas: pirmieji bandomieji važiavimai jau atlikti, komandos viena po kitos pristato savo 2013-ųjų sezono bolidus, o žurnalas „Forbes“ skaičiuoja jų pinigus.

Prieš kelis mėnesius pasibaigusiame 2012-ųjų „Formulės-1“ sezone konstruktorių taurę jau trečią kartą iš eilės laimėjo „Red Bull“, o jos pilotas Sebastjanas Fetelis tapo triskart pasaulio čempionu. Kad sukurtų nugalėtojų komandą, kompanijai prireikė beveik septynerių metų.

„Red Bull“ sėkmė negalėjo neatsiliepti komandos įkūrėjos finansams: palyginti su 2010 metais, kompanijos vertė pakilo 67 procentais. Tačiau „buliui“ dar toli gražu iki „Ferrari“...

„Ferrari“


Komandos kaina: 1,15 mlrd. JAV dolerių
Savininkas: „Fiat Group“
Šalis: Italija
Pelnas: 384 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 260 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „Marlboro“, „Santander“, „Shell“

Pagrindinis komandos koziris yra legendomis apipinta „Ferrari“ istorija, kasmet priviliojanti vis daugiau gerbėjų ir svarbiausia – rėmėjų. Pastarieji pasiryžę išsiskirti su pasakiškomis sumomis, kad tik jų kompanijos logotipas puikuotųsi ant bolido. Pagrindinė rėmėjų trijulė – „Marlboro“, „Santander“, „Shell“, – moka komandai bemaž 250 mln. dolerių. Tokiomis pajamomis negali pasigirti nė viena kita „Formulės-1“ dalyvė, taigi „Ferrari“ statusas leidžia jai diktuoti savo sąlygas ir čempionato organizatoriams.
Šiuo metu „Ferrari“ komanda gauna 2,5 proc. viso „Formulės-1“ pelno.

„McLaren“

Komandos kaina: 800 mln. JAV dolerių
Savininkai: „Mumtalakat Holding“, Ronas Denisas, TAG Group
Šalis: Didžioji Britanija
Pelnas: 272 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 215 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „Vodafone“, „Johnnie Walker“, „Hugo Boss“

Pastaruosius du sezonus užbaigusi per žingsnį nuo čempionės titulo, „McLaren“ komanda gerokai atpigo, palyginti su tuo, kiek buvo verta 2010 metais. Įdomiausia tai, kad jai vienintelei „pavyko“ tai padaryti – visos kitos „Formulės-1“ čempionate dalyvaujančios komandos tik brango.

Jei atvirai, „McLaren“ perspektyvos labai prastos: Liujisas Hamiltonas palieka komandą, o „Vodafone“, skirdavusi nei daug, nei mažai – apie 75 mln. dolerių per sezoną, – nebesiruošia jos remti taip dosniai, kaip anksčiau.

„Red Bull“

Komandos kaina: 400 mln. JAV dolerių
Savininkas: „Red Bull“
Šalis: Austrija
Pelnas: 160 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 205 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „Casio“, „Infiniti“, „Pepe Jeans“

2011-ųjų metų duomenimis, šiai komandai pavyko uždirbti 98 mln. dolerių – daugiau, nei bet kuriai kitai. Dar 62 mln. dolerių ekipa gavo iš kontraktų su rėmėjais bei prekybos savo atributika.

Beje, „Red Bull“ neparduoda vietos reklamai ant savo bolidų – tai komandos savininkės privilegija.

Tokį staigų komandos iškilimą galima paaiškinti tik tuo, kad energinių gėrimų gamintoja į ją investuoja neskaičiuodama pinigų.

„Mercedes“

Komandos kaina: 390 mln. JAV dolerių
Savininkas: „Daimler“
Šalis: Vokietija
Pelnas: 176 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 215 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „Petronas“, MIG Bank, „Allianz“

Dabar, kai jau žinoma, kad „Mercedes“ nebendradarbiaus su Michaeliu Šumacheriu – į jo vietą ateina Liujisas Hamiltonas, – kyla klausimas, ar neišsilakstys rėmėjai. Deja, atsakymo į jį kol kas nežino niekas. Bet pagrindinis komandos rėmėjas – Malaizijos naftos ir dujų magnatas „Petronas“ – vargu ar paliks likimo valiai savo globotinę.

„Williams“


Komandos kaina: 290 mln. JAV dolerių
Savininkas: seras Frenkas Viljamsas
Šalis: Didžioji Britanija
Pelnas: 153 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 125 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: PDVSA, „Randstad“, „Head & Shoulders“

Devyniskart „Formulės-1“ konstruktorių taurės nugalėtoja pagal paskutinių kelių čempionatų rezultatus nepatenka net į penketą geriausių komandų. 2012-aisiais „Williams“ neteko svarbiausio savo rėmėjo – kompanijos „AT&T“. Išgelbėjo britus tik pinigai iš Venesuelos (PDVSA), bet už tai komanda turės priimti Pastorą Maldonadą.

„Lotus“

Komandos kaina: 270 mln. JAV dolerių
Savininkas: „Genii Capital“
Šalis: Prancūzija
Pelnas: 150 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 160 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „Lotus“, „Unilever“, „Embratel“

Kai „Renault“ įpėdinis perėjo į Liuksemburge įsikūrusio investicijų fondo „Genii Capital“ rankas, iš pradžių komandos strategija buvo pasičiupti kuo daugiau kontraktų su rėmėjais. O tie liejosi upėmis – ypač po to, kai prie „Lotus“ prisijungė Vitalijus Petrovas ir Brunas Sena. Kai abu pilotai paliko komandą, jos ateities planai buvo pakibę ant plauko: kol komandos savininkai ieškojo naujų pilotų ir rėmėjų, skolos vis augo ir augo... Iki „Lotus“ patvirtino, jog jų pagrindiniu pilotu 2013-ųjų sezonui sutiko tapti Kimi Raikonenas.

„Force India“

Komandos kaina: 225 mln. JAV dolerių
Savininkas: Vidžajus Malja, „Sahara Group“
Šalis: Indija
Pelnas: 107 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 120 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „Sahara“, „United Breweries Group“

Lenktynėse ši komanda demonstruoja gana pakenčiamus rezultatus – gal dėl to, kad subtiliai kopijuoja „Red Bull“ politiką?

„Sauber“


Komandos kaina: 155 mln. JAV dolerių
Savininkas: Peteris Zauberis, Moniša Kaltenborn
Šalis: Didžioji Britanija
Pelnas: 92 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 90 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „Telmex“, „Claro“, FK „Chelsea“

Šiai komandai ekonominė krizė smogė negailestingai. Jos atsisakė daugelis rėmėjų. Ačiū Dievui, į pagalbą ir šiuo atveju atskubėjo Lotynų Amerikos verslas: „Telmex“, „Jose Cuervo“, „Claro“, „Disensa“, „Interproteccion“ ir NEC atkūrė „Sauber“ biudžeto balansą. Tiesa, dabar komandos prioritetine politika tapo meksikiečių pilotų verbavimas.

„Toro Rosso“

Komandos kaina: 135 mln. JAV dolerių
Savininkas: „Red Bull“
Šalis: Italija
Pelnas: 80 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 105 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: CEPSA, Falcon Private Bank

Iš pradžių tai buvo savotiška treniruočių bazė būsimiems „Red Bull“ pilotams, tačiau ilgainiui „Toro Rosso“ tapo savarankiška komanda. Tiesa, jos reikalai klostosi ne itin gerai...

„Caterham“

Komandos kaina: 105 mln. JAV dolerių
Savininkas: Tonis Fernandesas
Šalis: Malaizija
Pelnas: 87 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 95 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „General Electric“, EADS, „Sibur“

Visus trejus savo gyvavimo metus „Formulės-1“ rikiuotėje „Caterham“ stabiliai užima 10-ą vietą. Bet tai netrukdo komandai kasmet gauti apie 45 mln. dolerių prizinių pinigų bei dar 30 mln. dolerių iš sutarties su „General Electric“.

„Marussia“

Komandos kaina: 75 mln. JAV dolerių
Savininkas: „Marussia Motors“
Šalis: Rusija
Pelnas: 46 mln. JAV dolerių
Biudžetas: 65 mln. JAV dolerių
Stambiausi rėmėjai: „Virgin“, „Armin Strom“

„Virgin Group“ užpernai buvo priversta atsisveikinti su nuosava „Formulės-1“ komanda, tačiau liko čempionate kaip rėmėja.

URL

http://ekonomika.tv3.lt/naujiena/kas-ir-kiek-kainuoja-formuleje-35951.html