Technologijų generolas žiūri į debesis

 „Microsoft“ keičia technologijų fronto linijoms diriguojantį generolą. Tai nėra eilinė korporatyvinė rokiruotė. Rinkoje bręstančiam karui reikia šaltakraujo lyderio, suprantančio mūšio lauko subtilybes.

Jei klausiate savęs, kodėl Satyo Nadellos paskyrimas į technologijų korporacijos vairininko postą turėtų jaudinti kasdienybėje skęstantį pilietį, jums tereikia pažiūrėti į kairį apatinį kompiuterio ekrano kampą. Jei ten matote mėlyną apskritimą, kuriame telpa keturi išsirietę stačiakampiai, – kiekvienas pokytis „Microsoft“ tiesiogiai veikia jūsų kasdienybę.

„Windows“, „Skype“, „Nokia“, „Office“, „Xbox“, „Azure“, „Dynamics“ – tai tik keli daugiau nei 100 tūkst. darbuotojų samdančios kompanijos produktai, lydintys mus kiekviename žingsnyje kasdien. Pajamų dydžiu Lietuvos ir Latvijos ekonomiką kartu sudėjus pranokstančios korporacijos banko sąskaitos skaitliukas pernai sukosi it vijurkas – sulaukta 77 mlrd. JAV dolerių (196 mlrd. litų) pajamų.

Tačiau bėda jau beldžia į rojaus langus. Billą Gatesą turtingiausiu pasaulio žmogumi padariusi „Microsoft“ atsidūrė kryžkelėje. Įnirtingi konkurenciniai mūšiai su „Apple“, „Google“ ir „Amazon“ palieka mažai laiko inovacijoms, o konkurentai nesnaudžia.

Šviežias senas kraujas

Kalbant apie vadovybės kaitą, privalu įsisąmoninti, kad „Microsoft“ – ne kiemo parduotuvėlė. Naujajam vadovui teks ne tik nuspręsti, kokios yra kai kurių valstybių biudžetus pranokstančio turto investavimo galimybės, bet ir rasti naują kelią pastaraisiais metais kiek sporadiškai besielgiančiai technologijų milžinei.

B. Gateso asmeninę rekomendaciją „Microsoft“ valdybai pateikti galėjusio S. Nadellos išrinkimas naujuoju kompanijos kapitonu turėjo nustebinti ne vieną – neoficialiai iš pareigų pašalintam Steve‘ui Ballmeriui traukiantis, buvo kalbama, kad kelio ieškančiai gigantei reikia „šviežio kraujo“.

Naujasis „Microsoft“ vadovas darbovietės nekeitė jau gerus 22 metų – korporacijoje dirba nuo 1992-ųjų. Anksčiau S. Nadellai teko dirbti prie „Microsoft“ paieškos sistemos „Bing“, kuri, jo kuruojama, tapo pelninga. Vėliau Indijoje gimęs ir užaugęs programinės įrangos inžinierius iš posto išvertė ilgametį „Microsoft“ administracijos vadovą Bobą Muglią ir ėmė plėtoti 19 mlrd. dolerių (48 mlrd. litų) vertės serverių priežiūros paslaugas. Paskui S. Nadella ėmėsi debesijos projektų ir per kelerius metus sugebėjo padidinti „Microsoft“ pajamas iš debesijos iki 20 mlrd. dolerių (51 mlrd. litų).

Asmenybių kaita

Nors ir S. Ballmeris, ir S. Nadella „Microsoft“ praleido nemažai laiko, šių asmenybių požiūris į kompanijos raidą skiriasi. Buvęs korporacijos vairininkas į vadovo postą atkeliavo iš prekybos ir rinkodaros sektoriaus. Nors ir turėjo visus reikalingus vadovo bruožus, jis sunkiai rado bendrą kalbą su inžinieriais nusėta vadovybe.

S. Nadella – kietakaktis inžinierius, žiniomis pelnęs technologijų pasaulio ryklių pagarbą. Indijoje ir JAV mokęsis programų sistemų inžinerijos ir verslo vadybos vingrybių bei sukaupęs poros dešimtmečių patirtį populiariausios operacinės sistemos kūrėjos koridoriuose, vadovas jau spėjo pagarsėti drąsiais sprendimais.

2011–2013 metais su S. Nadella dirbęs Rakeshas Malhorta, darbą „Microsoft“ iškeitęs į vadovo poziciją startuolyje „Apprenda“, JAV žiniasklaidai pasakojo, kad tuometinis jo vadovas nemėgo įmonėje įprasto teatro, susijusio su ataskaitomis.

„Vos tapęs mūsų vadovu, jis surengė susitikimą su inžinieriais ir paprašė, kad šie papasakotų apie kuriamus produktus – turėjome pasiruošti per vieną dieną be jokių prezentacijų ir įprastų fanfarų. Anksčiau taip nebuvo buvę nė karto“, – teigė R. Malhorta.

Pranešus apie S. Nadellos paskyrimą „Microsoft“ vadovu, technologijų pasaulyje pasipylė kritikos banga, esą technologijų gigantas vengia novatoriško požiūrio, dėl to kompaniją ilgainiui ištiks „Balckberry“ ar „Nokia“ likimą.

Iššūkių netrūksta

2011 metais „Microsoft“ supratus, kad nejučiomis „Apple“ tapo geidžiamiausiu prekės ženklu ir su trenksmu grįžo į technologijų olimpą, buvo priimtas sprendimas keistis. Tačiau pokyčių tempas neatitiko vartotojų poreikių.

Užsibrėžas tikslas, kad naujoji operacinė sistema „Windows 8“ taptų pirmąja operacine sistema, derančia tiek staliniame kompiuteryje, tiek telefone. Deja, rinka reagavo priešingai – operacinė sistemos likimas vis labiau primena „Windows Vista“ dienas, kai vartotojai tiesiog laukė naujesnio produkto, užuot atsinaujinę senąjį.

S. Nadellai teks įtikinti rasti panacėją rinkoms, mat kitu atveju ekspertų teigiamai vertinama „Google Chrome OS“ operacinė sistema gali pasiglemžti nemažą rinkos dalį. Pastaroji akcentuoja debesų technologiją. Būtent šioje vietoje S. Nadella galės pademonstruoti savo žinias, įgytas plėtojant „Microsoft“ debesijos platformą „Azure“ ir jos pritaikymą kuriant naujos kartos „Windows“.

Sėkmingai korporacijos ateičiai įtakos turės ir „Nokia“, tapusi paskutine vinimi S. Ballmerio karste. 7,2 mlrd. dolerių (18,4 mlrd. litų) vertės pirkinys turėjo „Microsoft“ priartinti prie mobiliųjų vartotojų. Kadaise Suomijos inovacijų pasididžiavimu laikyta „Nokia“ tapo pagrindine mobiliosios operacinės sistemos „Windows Phone“ naudotoja, o „Lumia“ telefonų linija padėjo „Microsoft“ įsitvirtinti rinkoje.

Vis dėlto tolesnis „Nokia“ likimas neaiškus. Negana to, konkurentė „Google“ pardavė savąjį telefonų gamintoją „Motorola“, todėl neaišku, ar „Microsoft“ sprendimas įsigyti telefonų gamintoją nėra paskutinis bandymas stvertis šiaudo išmaniųjų rinkoje, kurioje dominuoja „Apple“ ir „Google“ operacinės sistemos.

Daugiausia vilčių į S. Nadellą dedama debesijos fronte. Skaičiuojama, kad artimiausiais metais ši technologija taps karščiausia anglimi informacinių technologijų (IT) pasaulyje, o tai neabejotinai reiškia kovą dėl vartotojų kišenėse tūnančių milijardų. Nuostatą tik patvirtina šiuo metu sparčiausiai pardavimo mastą didinantis „Microsoft“ produktas – debesijos pagrindu veikianti „Office 365” sistema.

Tačiau norinčiųjų pakinkyti debesų pelnus netrūksta – „Google“, „Amazon“ ir „Samsung“ jau tvirtai įžengė į rinką su „Dropbox“, „Google Drive“ ir „Cloud Drive“ platformomis. Sutariama, kad, siekdami rasti savo klientą, technologijų titanai ne kartą surems ginklus teisinėse ir inžinerinėse kovose.

Akivaizdu, jog „Microsoft“ turi visus reikiamus resursus, kad pavytų rinkos išsišokėlius, tačiau jėgoms sutelkti reikia ryžtingo lyderio, turinčio aiškią viziją.

Atrasti vartotoją iš naujo

Nebylus S. Ballmerio sutikimas pasišalinti iš „Microsoft“ vadovo pozicijos rodo vieną tendenciją – nesvarbu, kiek ištikimybės ir laiko skyrei korporacijai, galiausiai bus vertinami rezultatai.

„Ilgainiui „Microsoft“ neteko savo veido – pirmiausia vadovui reikės atkurti identitetą“, – sakė „Windows Magazine“ vyriausioji redaktorė Catherine Ellis.

Technologijų verslo analitikai sutaria, kad S. Ballmeriui nepavyko rasti ryšio su vartotojais, nors pastarųjų dviejų ketvirčių „Microsoft“ duomenys rodo, kad programų kūrėjas grįžo į augančio pelno taką.

Vis dėlto vienas didžiausių iššūkių, kilsiantis S. Nadellui – vadovų armijos sutelkimas. Pasitraukus S. Ballmeriui „Microsoft“ neliko tuzino aukštas pareigas ėjusių darbuotojų, kaip, kad „Xbox“ vysčiusio Dono Mattricko.

Akivaizdu, kad pakeitus vadovą sėkmės neprisijaukinsi, todėl nuo to, kaip naujam vadovui seksis burti naują komandą, priklausys ir artimiausia „Microsoft“ ateitis.

 „Microsoft“

• Veiklą pradėjo 1975 metais
• 2013-aisiais pajamos siekė 77,8 mlrd. JAV dolerių (198,3 mlrd. litų)
• „Windows 8“ užima 10,4 proc. operacinių sistemų rinkos
• Kompanijos darbuotojai vieni kitus vadina „švelnučiais“ (ang. Softie)
• Visų „Microsoft“ biurų patalpos užima 3 kvadratinius kilometrus

URL

http://ekonomika.tv3.lt/naujiena/technologiju-generolas-ziuri-i-debesis-48469.html