Ekspertai įvardijo, kas gali užimti „Prismos“ vietą

Nuo liepos Lietuvoje bus vienu mažmeninės prekybos tinklu mažiau. Ekspertai mano, kad didelių sukrėtimų rinkoje dėl to nepajusime, tačiau kitiems žaidėjams atsiranda šansas gauti daugiau prekybinių plotų ar atsiriekti didesnę dalį pirkėjų.

Šiandien Suomijos „Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta“ (SOK) įmonė pranešė, kad nuo liepos ketina uždaryti „Prismos“ parduotuves Lietuvoje ir Latvijoje, nes rinkos dalis šiose šalyse yra per maža, kad būtų galima dirbti pelningai.

Mažmeninės prekybos ekspertai teigia, kad toks žingsnis buvo seniai lauktas.

Dėl prekybinių plotų labiausiai varžysis du prekybos tinklai

Mažmeninės prekybos ekspertas Justas Gavėnas išgirdęs žinią, kad „Prisma“ traukiasi, nenustebo. Jis net prisiminė, kad prieš tris metus prognozavo, jog „Prismai“ nėra šansų Lietuvoje.

„Tinklas, kuris turi tiek mažai parduotuvių – pasmerktas žlugti mažmeninėje prekyboje, nes neįmanoma pasiekti masto ekonomikos. Manau, kad pasitraukimas visiškai neturės poveikio, nes „Prisma“ tokio mažumo Lietuvos rinkoje buvo, kad net nepastebėsim, jog jos nebuvo.

Buvo sunku Lietuvoje išsiplėsti, kiekius išlaužti iš gamintojų, tada savikaina nėra tokia maža ir tokioje konkurencingoje rinkoje, kaip Lietuvoje, negali pasiūlyti geros kainos, o kai jos negali pasiūlyti, nepadės nei įvaizdis, nei kažkoks identitetas“, – konstatuoja jis.

Visgi anksčiau paskelbus apie „Rimi“ ir „Iki“ prekybos tinklų susijungimą buvo svarstyta, kad šiems rinkos žaidėjams atsisakant tam tikrų parduotuvių, dalį jų galėtų perimti „Prisma“.

Eksperto nuomone, „Prismos“ konceptas arba formatas Lietuvoje buvo „Mega“ parduotuvės, dėl to sunkiai būtų pritaikytos mažose parduotuvėse.

„Nes nei „Iki“ nei „Rimi“ bet kokiu atveju nebūtų atidavę didžiulių parduotuvių“, – mano jis.

Tačiau pasitraukiant „Prismai“, lieka laisvas prekybinis plotas kitiems mažmeninės prekybos tinklas. Bene svarbiausia pozicija – parduotuvė prekybos ir pramogų centre „Ozas“.

„Vienareikšmiškai tikrai tarp top dviejų, trijų žaidėjų didžiausios parduotuvės svarstys, kaip pasiimti tuos prekybinius plotus. Ypač „Oze“. Manau, kad „Rimi“ ir „Maxima“, daugiau nelabai yra kam“, – konstatuoja ekspertas.

Pirkėjai gali pasukti visai ne į kitą prekybos tinklą

Ši žinia nenustebino ir Marketingo eksperto Lino Šimonio. Pasak jo, daug reikšmingesnis ir keistesnis buvo „Marks & Spencer“ sprendimas uždaryti savo parduotuves Lietuvoje.

„Truputį gaila, nes „Prisma“ buvo kitoks prekybos tinklas, kai kurių dalykų mes nebeteksime, bet iš kitos pusės, tai logiškas žingsnis, nes turėjo tik kelias parduotuves bei nesiplėtė, o norint plėstis reikia dar keliasdešimt parduotuvių čia atidaryti Lietuvoje ir pelningumą išlaikyti. Verslo pasaulyje šis sprendimas laukiamas jau seniai, nes turint tik tiek parduotuvių neįmanoma būti pelningu.

Jei žiūrėsime į „Marks & Spencer”pasitraukimą, jis keistas, nes Lietuvoje buvo pelningas, tik šiaip nuspręsta atsisakyti. Pelninga parduotuvė, kuri turėjo galimybes dar plėstis. „Prisma“ visgi nebuvo pelninga ir maistas tai ne drabužiai, daug sudėtingiau padaryti pelningu. To buvo galima laukti ir net gerokai anksčiau, prieš metus ar du“, – komentuoja L. Šimonis.

Jis pabrėžia, kad „Prismoje“ apsipirkdavo didesnes pajamas gaunantys pirkėjai, kurie ieškojo kitokių produktų nei likusiuose prekybos tinkluose. Dėl to šių pirkėjų segmentą gali pasiglemžti kitas, prekybos sektoriuje kylantis žaidėjas – ūkininkai turgeliuose.

„Lietuvoje prekybos situacijoje labai auga vienas stiprus žaidėjas, kurio kiti nepastebi. Pastaruoju metu Vilniuje, Kaune bei Klaipėdoje labai stipriai auga turgūs – siūlomi kokybiški maisto produktai, jų įvairovė. Jie sugeba padaryti kitokius produktus, jie nebūtinai pigesni nei prekybos tinkle. Pavyzdžiui, turgaus prekeivis, kuris vien prekiauja salotomis ir turi keliolikos rūšių salotų.

Vietoj „Prismos“ jie neįsikurs, ten atsiras maisto produktai arba drabužiai, bet „Prismos“ pirkėjai gali nueiti ir į turgelius, ieškoti kitokių produktų, kartais ir didesne kaina. Ir tai tas segmentas, kuris auga turguje. Lėčiau ši revoliucija vyksta, bet ji yra.

Nes „Prisma“ buvo didžiulis prekybos centras bandantis Lietuvoje būti maža parduotuve ir prekiauti kitais dalykais. Turgus virsta į tą mažų parduotuvėlių vietą“, – savo mintimis pasidalina L. Šimonis.

Be visa to, kaip ir J. Gavėnas jis pastebėjo, kad atsilaisvinę „Rimi“ ir „Iki“ prekybos plotai „Prismos nebūtų išgelbėję, nes „Prisma“ orientavosi į didžiuosius prekybos tinklus.

„ „Rimi“ ir „Iki“ labiau sukurs šansų perimti prekybinius plotus mažesniems prekybos tinklams, kaip „Express market“, dar turintis galimybę augti, tik turintis didžiules įvaizdžio ir marketingo bėdas – „Aibė“. Nepriklausomų parduotuvių asociacija, beprotiškai sudėtinga, bet labai daugelyje vietų turi vos ne monopolinę situaciją ir yra pakankamai svarbūs žaidėjai. Tai labai didelis tinklas ir mes negirdime nieko iš jų. Nors ten krūva savininkų parduotuvių, bet kažką padaryti įmanoma. „Rimi“ ir „Iki“ susijungimas atveria kelią mažesniems prekybos tinklams“, – prideda jis.

Naujienų portalas tv3.lt primena, kad SOK Lietuvoje valdo 4 parduotuves, o Latvijoje – 3 parduotuves. Jų uždarymo procesas prasidės gegužę, pirmiausiai išparduodant prekes sandėliuose, jį planuojama užbaigti liepą.

„Prisma LT“ 2015 metais patyrė 8,87 mln. eurų grynųjų nuostolių – 6,1 proc. mažiau nei 2014 metais, kai įmonės nuostoliai buvo 9,442 mln. eurų. Bendrovės pardavimo pajamos per metus ūgtelėjo 0,9 proc. iki 37,066 mln. eurų.

„Prisma Latvija“ pranešė 2016–aisiais patyrusi 9,921 mln. eurų nuostolį – 8,5 proc. didesnį nei 2015 metais. Apyvarta pernai sumenko 32,2 proc. iki 35,33 mln. eurų.

SOK toliau tęs parduotuvių „Prisma“ veiklą Estijoje ir Sankt Peterburge. Šiuo metu Estijoje veikia aštuonios parduotuvės „Prisma“, o Sankt Peterburge – šešiolika. Informuojama, kad ir toliau bus siekiama didinti rinkos dalį bei parduotuvių skaičių abiejose šalyse.

Daugiau naujienų skaitykite paspaudę čia. 

 

URL

http://ekonomika.tv3.lt/naujiena/ekspertai-ivardijo-kas-gali-uzimti-prismos-vieta-57442.html