M. Nikolajevas: „startup‘as“ – maža didelio verslo kopija

Vienas iš akceleratoriaus „Startuphighway“ patarėjų ir investuotojų Martynas Nikolajevas, per savo karjerą sukūręs ne vieną verslą, savaitraščio ir portalo „Ekonomika.lt“ surengtoje diskusijoje „startoNOMIKA“ dalinosi savo patarimais, kaip „startup‘ų“ kūrėjams geriausiai prisitraukti investicijų bei atskleidė didžiausias daromas klaidas.

Trūksta įžūlumo

„Reikia labai gerai suprasti, kad startup‘as yra didelis verslas ar maža didelio verslo kopija, - kalbėjo M. Nikolajevas. - Startup‘o užduotis – susirasti gerą verslo modelį, atrasti tą produktą ir jį išgryninti, tačiau tai kelias, kurį nueiti ne visada pasiseka.“

Pasak diskusijos dalyvio, taip pat svarbu „neužsižaisti su technologijomis“ ir atrasti kuriamo produkto pridėtinę vertę. Be to, kaip pažymi, M. Nikolajevas, Lietuvoje dažnai yra užsidaroma vietinėje rinkoje ir neieškoma būdų plėstis į užsienio rinkas. „Galbūt per dažnai mąstome savo „šiltnamyje“, tačiau galvojant apie rinkos dydį reikėtų ieškoti būdų kaip iškeliauti iš Lietuvos“, - kaip vieną iš klaidų įvardijo „startup‘ų“ investuotojas.

Kitas trūkumas, anot M. Nikolajevo, yra jaunų žmonių uždarumas ir nenoras dalintis savo idėjomis. „Dažnai yra galvojama, kad turint gerą idėją ja pasidalinsiu su keliais žmonėmis, tačiau jos neatskleisiu platesnei visuomenės daliai, - kalbėjo pranešėjas. – Turime peržengti šį psichologinį barjerą, nes, idėjos pavogti yra neįmanoma ir jei šią idėją vysto stipri komanda, niekas negalės jos nukopijuoti.“

Investuotojas taip pat pažymėjo, kad „startup‘ų“ kūrėjams dažnai trūksta ryžto viską mesti ir sutelkti visą dėmesį ties savo idėjos plėtojimu. „Dažnai pastebiu, kad yra užmiegama ir niekam nėra paslaptis, kad tam tikrą idėją reikia įgyvendinti tam tikru metu, - kalbėjo M. Nikolajevas.“
Be to, jis pastebėjo, kad lietuviai dažnai nepasitiki savo jėgomis ir jiems trūksta „sveiko įžūlumo“.

Beieškant investuotojų

Kalbėdamas apie finansavimo šaltinius M. Nikolajevas išskyrė 3F (angl. Friends, Family, Fools; liet. – draugai, šeima, kvailiai), kuris dažnai įvyksta greitai ir nereikalauja platesnio paaiškinimo, tiesiog reikia mokėti gerai įtikinti. Taip pat investuotojas patarė pasidomėti paramos programomis, kurios galėtų palengvinti idėjos įgyvendinimą – įmonės steigimas, konsultacijų ar darbų įsigijimas. Ieškant finansavimo šaltinių, anot M. Nikolajevo, yra naudingi verslo angelai, kurie, skirtingai nuo paramos programų, nepasižymi biurokratiniais reikalavimais, tačiau jiems reikia atskleisti savo verslo planą ir atsakyti į klausimus, kodėl jie turėtų skirti jums pinigų.

Verslo akceleratoriai, tokie kaip Lietuvoje veikiantis „StarupHighway“, M. Nikolajevo įsitikinimu, yra pakankamai geras finansavimo šaltinis, tačiau „norint gauti pinigus reikia prisižadėti dirbti“. „Akceleratorius reikia įtikinti, kad tavo idėja yra kažkuo gera ir kada tavo komanda sugebės ją įvykdyti, - apie verslo akseleratorius kalbėjo investuotojas. – Mainais už tai akceleratoriai duoda šiek tiek pinigų, kurių turėtų užtekti mesti esamą darbą ir atsiduoti idėjai. Tačiau svarbiausia yra ne pinigais išreikšta pagalba – mentoriai, naudingi patarimai, kontaktų plėtra ir padrąsinimas.“

Diskusijos dalyvis teigė, kad kreiptis į rizikos kapitalo valdytojus anksčiau ar vėliau reikės kiekvienam „startup‘ui“, kai tik bus suvokta, kad galima augti labai greitai ir dideliu mastu, tačiau tam neužtenka iki tol buvusių finansavimo šaltinių.

Svarbiausia – gera idėja ir komanda

Apibūdindamas gerą idėją M. Nikolajevas teigė, kad ji turi būti inovatyvi. „Mano nuomone, gera idėja į pasaulį atneša kažką naujo ir sugeba suteikti naudą visuomenei“, - kalbėjo vienas iš diskusijos „startoNOMIKA“ dalyvių. Gera idėja taip pat turi spręsti realią problemą, su kuria susiduria daugiau nei vienas žmogus. Be to tokia idėja turi galimybes gerai plėstis.

M. Nikolajevas taip pat sutiko, kad „starup‘ui“, norinčiam pritraukti investuotojų, svarbu turėti ne tik gerą idėją, tačiau suburti ir gerą komandą. „Investuotojas iš pradžių žiūri į tai, ar komanda turi gebėjimų padaryti tai, ką nori, - savo mintimis dalinosi pranešėjas. – Jei investuotojui nepatiks pasiūlyta idėja, gera komanda gali patobulinti pirminę idėja arba sugalvoti naują idėja.“

„Ekonomika.lt“ startavo su nauju diskusijų ciklu, kurio metu kas mėnesį bus organizuojamos diskusijos ir pašnekesiai aktualiomis temomis. Ateityje ketinama rengti diskusijas energetikos, transporto, nekilnojamojo turto ir kitomis temomis. startoNOMIKA. Patarimas. Martynas Nikolajevas

View more presentations from Ekonomika.lt

 

URL

http://ekonomika.tv3.lt/naujiena/m-nikolajevas-startup-as-maza-didelio-verslo-kopija-24514.html